Allt fler förskolechefer får sällskap av en biträdande. Inom den kommunala förskolan har antalet biträdande förskolechefer ökat med 50 procent de senaste åren.
Läslyftet i förskolan är en kompetensutvecklingsinsats för förskollärare som bygger på kollegialt lärande med stöd av handledare. Få möjlighet att utveckla kunskaperna kring barns språk-, läs- och skrivutveckling samt hur barns intresse för texter, bilder och skriftspråk bäst tas tillvara.
Till sommaren träder en uppdaterad läroplan i kraft som handlar om hur skolorna ska stärka elevernas digitala kompetens. På Högskolan Kristianstad arbetar man redan med hur robotar kan användas på förskolorna.
Vi föräldrar måste ställa oss på personalens sida och kräva en familjepolitik som bygger på forskning om små barns behov. Där ingår både mindre barngrupper i förskolan och andra barnomsorgsalternativ, skriver Madeleine Lidman, från uppropet Power to Parents 2018.
Marie Johansson arbetar som förskollärare och utvecklingsledare i Brickebacken. Hon är skeptisk till flera saker med det nya, digitala schema- och närvarosystemet som Örebro kommun inför i sina förskolor.
Från att ha jobbat med papper och penna ska nu barnens närvaro i förskolan i Örebro kommun rapporteras digitalt av vårdnadshavarna. Men personalen är skeptisk till införandet.
Vi föräldrar måste ställa oss på personalens sida och kräva en familjepolitik som bygger på forskning om små barns behov. Där ingår både mindre barngrupper i förskolan och andra barnomsorgsalternativ, skriver Madeleine Lidman, från uppropet Power to Parents 2018.
I Västervik manifesterar Öglandagen den viktiga övergången mellan förskola och skola för barn och elever. På Skogshagaskolan är det bara en av årets många aktiviteter som ger barnen en trygg övergång mellan olika verksamheter, både till förskoleklass och mellan årskurser.