Vissa lärare i förskoleklass har 10 timmars planeringstid per vecka, medan andra bara har en eller två timmar. Det framkommer i diskussioner i sociala medier.
I grupper där det finns barn som har upplevt trauman behöver man jobba särskilt aktivt med att bygga nära relationer, tycker förskollärarna på Klöverns förskola i Trelleborg.
Barn till föräldralediga behöver tid både i förskolan och med sin familj. 40 förskoletimmar i veckan är för mycket även för femåringarna, skriver en personalgrupp i Östersund i en replik på Helena Bergmans debattartikel om skillnaderna i vistelsetid i landet.
För mycket omsorg, för lite lärande. Fortfarande, åtta år efter att förskolan blev en egen skolform, är pedagogiken alltför outvecklad på många håll. Och förskollärarna ligger lågt i arbetslagen, konstaterar Skolinspektionen i sin slutrapport om förskolan.
För mycket omsorg, för lite lärande. Fortfarande, åtta år efter att förskolan blev en egen skolform, är pedagogiken alltför outvecklad på många håll. Och förskollärarna ligger lågt i arbetslagen, konstaterar Skolinspektionen i sin slutrapport om förskolan.
Syftet med Skolinspektionens granskning är dels att lyfta fram viktiga områden som förskolan behöver förbättra. Dels har granskningen också kunnat identifiera framgångsfaktorer och visa exempel på förutsättningar och arbetssätt i förskolan som skapar hög kvalitet. (pdf)
Det finns betydande kvalitetsskillnader i förskolans pedagogiska uppdrag vilket är ett likvärdighetsproblem. För högre kvalitet behövs både styrning och pedagogisk ledning som tydligare tar ett grepp om helheten i förskolans uppdrag – såväl lärande som omsorg. Det är en av slutsatserna när vi lämnar vår slutrapport om förskolan.
Säffle kommun är en av många kommuner som har haft målet att alla som jobbar i förskolan ska vara förskollärare. Barnskötare har inte kunnat få fasta tjänster och när barngrupper har krympt så har det varit barnskötarna som fått gå. Men stor brist på förskollärare har nu tvingat politikerna att tänka om. Nu finns istället…