Tre skolor får under tre år lite extra intresse från forskare. Syftet är att se vilken effekt datorer i skolan har för såväl elever, lärare och ledning.
Lärare måste få samarbeta och själva medverka i att utveckla, pröva och reflektera runt nya undervisningsmetoder. Det visar forskningsprojektet Innovative Teaching and Learning (ITL), som presenterades på en konferens om framtidskompetenser.
Om lärare i alltför hög grad låter andra konstruera summativa bedömningsuppgifter kan det på sikt underminera professionens status och bedömningskompetens, visar ett engelskt forskningsprojekt , KOSAP.
Satsningen på att forskarutbilda yrkesverksamma lärare har inneburit ett fantastiskt lyft, men det finns tecken på att vissa av dessa lärares nyvunna kunskaper inte kommer att tas till vara, skriver läraren och licentiaten Nils Larsson.
Det är tveksamt om satsningen på forskarskolor för lärare kommer att ge någon tydlig effekt. Samtidigt har möjligheten använts av lärare som ett sätt att ta ett kliv ut från läraryrket, skriver Högskoleverket.
Det fria skolvalet används av privilegierade för att undvika kontakt med underprivilegierade. Det visar en studie vid Stockholms universitet där forskarna analyserat hur långt högstadieelever som bor på samma ställe pendlar för att komma till skolan.
Hur förvandlar man kursplanens mål till något som eleverna kan lära sig? Rebecka Florin Sädbom forskar om hur learning study i samhällskunskap påverkar lärarnas undervisning.
Fack och arbetsgivare har inte lyckats komma överens om anställningsvillkoren för unga forskare. Nu inför utbildningsminister Jan Björklund fyraåriga visstidsanställningar på högskolan från 1 januari nästa år.
Vardagen är fylld av risker för barn och ungdomar. I ett projekt ska forskare få hjälp av skolbarn i Östersund, som ska fotografera vad de upplever som faror. – Det har inte gjorts någon forskning tidigare i Sverige om hur barn i allmänhet upplevelser risker, säger Erika Wall, forskare i sociologi vid Risk- och krisforskningscentret,…