Lärare som gått forskarskola har inte fått förändrade arbetsuppgifter när de kommit tillbaka till sin gamla arbetsplats. Intresset för deras nya kunskaper är svalt.
Ingen på kommunen var intresserad av Katharina Dahlbäcks nya kunskaper som hon fått på forskarskolan. Nu satsar hon på jobb som lärarutbildare i stället.
Rapport från IFAU där de har studerat den växande friskolesektorn och vilka effekter den har haft på svenska grundskoleelever utbildningsresultat. (pdf)
Barn och unga som drabbas av hjärnskador löper en ökad risk att begå brott, enligt brittiska forskare. Forskarna rekommenderar att skolpersonal utbildas för att kunna identifiera när en ung person drabbats av en hjärnskada så att den snabbt kan få ”hjärnrehabilitering”.
Det ska bli enklare regler för deltagande och ersättning för forskningsprojekt inom EU:s nya forskningsprogram. Det enades medlemsländernas forskningsministrar om vid mötet i konkurrenskraftsrådet den 10-11 oktober där utbildningsminister Jan Björklund deltog för Sverige.
”Vi behöver fler forskare som tar större risker”, förklarade Jan Björklund i går på DN Debatt. När han senare på dagen presenterade regeringens stora forskningsproposition använde han samma ord igen. Men vad menar han egentligen?
Även om Björklund vill spetsa till Sveriges kompetens genom att också stärka den enskilde forskarens ställning, finns en risk att satsningen faller mellan stolarna i det landskap Mats Brändström, senior konsult på JKL, beskriver - där forskningen sker överallt och ingenstans, skriver Amelie Langby på ledarplats.
Lärande, personlighetsutveckling och ökad omvärldskunskap är några av effekterna i en mycket positiv bild av internationellt skolutbyte som Mikael Wingård tecknar i sin lic-avhandling.
Hjärnan växer när man lär sig ett nytt språk i rasande fart. Det visar forskning gjord på elever vid försvarets tolkskola där eleverna lär sig prata ett nytt språk flytande på bara ett år.