Specialläraren Karin Edlund blev doktorand för att ta reda på hur lärare bättre kan stödja elevers muntliga språkutveckling. Men skolorna behöver anstränga sig mer om de vill få in fler forskarutbildade lärare, anser hon.
Ulrika Wolff, professor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, får priset för sin mångsidiga forskning kring läs- och skrivutveckling hos barn med läs- och skrivsvårigheter.
På bara några år har antalet kvinnliga doktorander och medarbetare ökat markant inom Högskolan Västs produktionstekniska forskning inom ramen för Primus. Flera av dem kommer från universitet i Indien, Tyskland, Pakistan, Iran och andra länder.
Om högre utbildning och forskning ska kunna göra allt det som förväntas – då måste ministern för högre utbildning och forskning ta Styr- och resursutredningen från bordet och omsätta den i verklig politik. Det skriver Jacob Adamowicz, Sveriges förenade studentkårer, och Mats Ericson, Sveriges universitetslärare och forskare.
Skolor i utsatta områden orosanmäler i onödan och brister i dokumentation och pedagogiska kartläggningar, enligt ett pågående forskningsprojekt vid Malmö Universitet. "Föräldrarna är rädda för att skolan ska anmäla dem", säger universitetslektor Laid Bouakaz.
Den nya forskningsministern, socialdemokraten Matilda Ernkrans, räknar med att bland det första hon gör på sitt uppdrag blir att få till ett system för hantering av forskningsfusk.
Matilda Ernkrans (S) blir minister för högre utbildning och forskning i Stefan Löfvens nya regering. "Det känns naturligtvis spännande, utmanande men också jättekul," säger hon till Skolvärlden.
Matilda Ernkrans (S), ordförande i Utbildningsutskottet, blir minister i Stefan Löfvens nya regering. Hon ska ansvara för högre utbildning och forskning.
Kontakten mellan skolan och föräldrar ser olika ut på olika håll, visar ett forskningsprojekt i Malmö. I Vellinge anmäler föräldrarna skolan, men i utsatta områden som Rosengård är det istället skolor med omvittnade brister som anmäler föräldrarna – till Socialtjänsten. Det skriver Laid Bouakaz, skolforskare på Malmö universitet.
Genom att doktorander ses som anställda uppstår en egendomlig situation där det inte är klart var gränsen går mellan vad som är handledarens och vad som är doktorandens ansvar.
För att skolelever ska bli bättre på att förstå och värdera engelska texter när de arbetar och söker på nätet så inleder Skolforskningsinstitutet nu ett treårigt projekt tillsammans med Luleå tekniska universitet.