Stellan Gärde hävdar att det inte fanns bevis för anklagelser om fusk vid ett ärende på Lunds universitet. Det är nonsens, skriver Nils-Eric Sahlin i en slutreplik.
Svensk forskning ska vara världsledande, och då behöver förutsättningarna i form av organisation, styrning och finansiering av forskningsinfrastrukturen hålla en hög kvalitet. Nu får en särskild utredare i uppdrag att se över hur forskningsinfrastrukturen på nationell nivå kan utvecklas.
För att inte äventyra forskningens trovärdighet måste regering och riksdag tydliggöra vem som har mandat att avgöra forskningsfusk i Sverige. Akademin eller Arbetsdomstolen? Det skriver Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.
Regeringen uppdrar åt Göteborgs universitet att ta fram en forskningsöversikt och genomföra ett forskarseminarium om undervisning inom skolväsendet som kan motverka antisemitism och andra former av rasism. I uppdraget ska både nationell och internationell forskning beaktas.
Vetenskapsrådet borde avskaffa frågan om genusperspektiv till nästa års ansökningsomgång. Det skriver docent Erik Lindborg i en slutreplik om politisk styrning.
I en ny SNS-rapport har två forskare utifrån ett omfattande datamaterial studerat vad som förklarar skillnaderna i studieresultat mellan inrikes och utrikes födda elever i grundskolan och gymnasieskolan. Se det inspelade seminariet här (webb-tv).
De forskare som i dag känner sig bekväma med krav på ”genusperspektiv” kommer garanterat att känna sig mindre bekväma med krav på ”nationella perspektiv” den dag de dyker upp. Det skriver Erik Lindborg, docent vid KTH.
Dataspelsteknik ska hjälpa barn och unga i särskolan med läsförmågan. Det är tanken från Luleå tekniska universitets sida, en idé som Ingrid Renberg, ordförande för FUB i Luleå tror på.
Med hjälp av en applikation ska elever i särskolan få bättre läsförmåga. Det är tanken bakom ett nytt projekt som snart väntas dra igång på Luleå tekniska universitet.
Datateknik ska i ett planerat projekt vid LTU ge barn och unga bättre läskunskap. Åsa Gardelli, biträdande professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik är involverad i projektet och tror mycket på det.
Högskolan Väst fick nyligen besked om finansiering för en ny forskarskola för lärarutbildare. Forskarskolan drivs tillsammans med Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad. Nu utlyses därför tre doktorandtjänster på Högskolan Väst.
Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.