Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Forskning"

Visar sida 11 av 42

"Samverkansprocessens problematik i den praktiknära forskningen"

2020-12-17
I dag finns ett fokus mot lärarnas under visning i såväl Skolforskningsinstitutets satsningar som ULFs försöksverksamhet. Och det är bra då forskning har visat att det inte alltid har varit tydligt i skolors förbättringsarbeten. Men det blir till en nackdel när forskningen inte tar hänsyn till rektors och mellanledares ledarskap och ansvar. Det är således…

"Organiserade partnerskap i lärarutbildning lägger grunden för praktiknära forskning"

2020-12-17
Vi menar att bilden av ULF i tidigare artiklar är för snäv. ULF handlar ytterst om att skapa en infrastruktur för samverkan som stärker den vetenskapliga grunden i lärarutbildningarna och i skolan). Sett ur detta perspektiv uppfattar vi att det saknas grund för farhågan att den praktiknära forskningen ensidigt skulle fokusera på metoder som fungerar…
Nyhetskategorier

"Det tredje rummet som mötesplats"

2020-12-17
För att lägga grunden för jämbördiga möten mellan personer från förskola/skola och personer från lärosäten, liksom att skapa ömsesidigt berikande samverkan behövs miljöer som består över tid och aktivt griper in i verksamheterna. För att d en praktiknära forskningen ska kunna stärkas är det därför centralt att resurser mobiliseras för dessa miljöer, skriver Lars Olsson,…

Ny utredning: fördubbla forskningsstöd till Universitet och Högskolor

2020-10-16
Uppfinningar och nya upptäckter inom forskning på universitet och högskolor kan tas tillvara av samhället på ett mycket bättre sätt än det görs idag. Det menar utredaren Alf Karlsson, som idag överlämnar en utredning till ministern för högre utbildning och forskning till regeringen. Utredningen föreslår ett fördubblat stöd från 400 miljoner till 800 miljoner för…

Vad kan den nationalekonomiska forskningen lära oss om framgångsfaktorer i skolan?

2020-08-25
Den skolpolitiska debatten har varit intensiv de senaste åren och det finns många möjliga förklaringar till utvecklingen i den svenska skolan. Att tillämpa nationalekonomisk teori och metod på utbildningsområdet kan bidra till kunskapsläget, och förhoppningsvis till en bättre skola. Denna översikt presenterar ett urval av de viktigaste forskningsfrågorna inom fältet utbildningsekonomi, och diskuterar utvecklingen i…
110111242