Det är inte tillåtet att ha barnen på förskolan medan du handlar eller tränar. I Göteborg måste vissa föräldrar bevisa sina exakta arbetstider, och i Partille gäller det kravet för alla.
Det finns så många sätt att göra föräldrarna delaktiga men utan att de för den skull ska träda in som lärare. De ska helt enkelt vara föräldrar och det är tillräckligt så, skriver Anne-Marie Körling som ett svar på Alex Schulmans krönika i Dagens Nyheter.
Efter klockan 16 är många förskolor halvtomma. Det beskrivs som en outtalad tävling bland småbarnsföräldrar – ingen vill vara den som hämtar sist. Men hur påverkas barnen av långa dagar på förskolan? Psykologen Stina Hindström har några råd.
En ny undersökning bekräftar vikten av att föräldrarna läser för sina barn. Men det finns en outnyttjad potential i mor- och farföräldrar och andra vuxna personer. "Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll när inte skolan kan fånga upp alla barn", säger Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet.
AddSecure har i en ny undersökning, genomförd av Novus, frågat föräldrar om deras uppfattning av sina barns trygghet och säkerhet i skolan. En stor andel föräldrar uttrycker oro för mobbning samt hot och våld i skolmiljön, samtidigt som många är osäkra på skolans förmåga att upprätthålla en hög säkerhetsnivå vid allvarliga händelser.
Med svällande barngrupper tycker jag Eslövs kommun gjorde helt rätt när de förra hösten började begära in föräldrars arbetsscheman för att barnens tillsynstid på förskolan skulle bli mer rättvisande, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Karin Broström Brandt och Veronica Hedenström har startat en grupp för föräldrar till hemmasittare i Norberg.De har egna erfarenheter av barn som kämpar med skolgången.Och gruppens grundare menar att den fyller ett behov som resten av samhället inte kan hjälpa till med.
Hvordan håndterer du forældre, der kommer med særkrav eller betvivler din faglighed? Det har psykolog, forfatter og foredragsholder Rikke Yde Tordrup i flere år undervist nyuddannede lærere i. Erfarne lærere kan også læse med.
Det finns ett samband mellan så kallade socioemotionella svårigheter hos små barn och låg inkomst- och utbildningsnivå hos föräldrarna, visar en ny studie. Skillnader kan bli synliga redan vid tre års ålder.
Svenska barn lär sig läsa i skolan. De allra flesta. Men för att gå från att tekniskt kunna läsa till att bli en god läsare behövs det träning. Här tipsar läraren Pernilla Olsson om hur föräldrar kan hjälpa till med den träningen.