Vad kommer att gälla för undervisningen när grundskole- och gymnasieeleverna återvänder efter sommarlovet? Närmare besked kommer på en pressträff senare i eftermiddag.
Distans- och fjärrundervisningen under pandemin blev en välbehövlig Crash Course i teknikanvändning för både lärare och deltagare. Frågan är till vilket pris? skriver Joakim Sveland i ett debattinlägg.
Skolor som inte lyckas vidta tillräckliga åtgärder för att motverka smittspridningen av covid-19 måste gå över till fjärr- och distansundervisning. Det kräver nu Lärarförbundet sedan Arbetsmiljöverket funnit brister vid närmare hälften av sina inspektioner.
Skolverket har med anledning av den pågående covid-19-pandemin genomfört en intervjuundersökning riktad till huvudmän för grundskolans årskurs 7–9 och gymnasieskolan, om i vilken omfattning de vid tillfället bedrev fjärr- eller distansundervisning.
I drygt ett år har gymnasielever haft distans- eller fjärrundervisning. Eleverna har följt lektionerna från köpcentrum, kaféer och omklädningsrum. En del har aldrig lämnat sängen. Under tiden har en ny grupp utsatta elever växt fram – och myndigheterna varnar för ett kunskapstapp.
Lärarförbundet pekar på viktiga effekter för skolan under pandemin. Men man blandar ihop dagens nödvändiga akuta digitala undervisningen med en för framtiden planerad fjärr- och distansundervisning, skriver Mats Gerdau (M), och Kenneth Handberg (S).
Rapporten visar att det finns uppenbara problem, liksom farhågor, för att de digitala arbetssätt som varit nödlösningar under pandemin ska bli bestående när samhälle och skola återgår till normala förhållanden. Många lärare varnar för att tekniskt möjliga digitala arbetssätt tränger ut pedagogiskt bättre arbetssätt. (pdf)
Fyra av fem lärare menar att deras jobb skulle bli mindre givande med en ökad andel fjärr- och distansundervisning efter pandemin. Nästan varannan skulle allvarligt överväga att byta yrke. Det framgår av rapporten Digitalisera inte bort lärarprofessionen som Lärarförbundet presenterar i dag, torsdag.
Fyra av fem lärare anser att arbetet skulle bli mindre givande med en ökad andel fjärr- och distansundervisning. Nästan varannan skulle allvarligt överväga att byta yrke, enligt en ny rapport. Det senaste årets nödlösningar får inte bli bestående, skriver Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.
I Malmö har eleverna i årskurs 9 nyligen återvänt till sina skolor efter att ha börjat vårterminen med fjärrundervisning. Åk 7 och 8 kommer turas om att vara på plats i skolan fram tills sportlovet, då ett nytt beslut gällande nätbaserad undervisning ska tas. Grundskoleförvaltningen har fått indikationer från skolorna att fjärrundervisningen fram tills nu…