Efter förra helgens terrorattack mot Israel har hotet mot judiska institutioner, bland annat skolor, ökat. Nu fruktar judiska föräldrar för sina barns säkerhet.
Malmö stad förbereder sig för att Israel-Palestina-konflikten kommer att sprida sig till klassrummen. Rådet till lärare är att uppmuntra till frågor och samtal. ”Eleverna behöver prata om det här”, säger utvecklingsledaren Björn Westerström.
Anders Persson och Mikael Berg forskar om hur lärare hanterar meningsskiljaktigheter kring kontroversiella frågor i klassrummet. Men inte i syfte att tala om vad som är rätt och vad som är fel. Det lämnar de över till professionen.
Hur ska lärare ta upp kontroversiella ämnen? Hur ska lärare hantera elever med rasistiska åsikter? Stefan Cohen har funderat mycket på skolans uppdrag och på sina egna strategier i klassrummet.
Terrordömda IS-sympatisörer som jobbar med barn låter som en omöjlighet i svenska skolor. Ändå är det precis detta som har hänt, skriver Patrick Reslow (SD).
Tidskriften Expo har granskat Hans och Barbara Bergströms donationer till medier i högersfären. Bloggaren Rebecca Weidmo Uvell, som själv tagit emot pengar av paret, har slagit tillbaka mot publiceringen genom att dela uppgifter om Expos reporter
På Karlstads universitet har föreläsningar ställts in sedan en kurs har infiltrerats av en högerextrem nätaktivist. Bakgrunden är konspirationsteori, säger Christer Mattsson, expert på högerextremism vid Segerstedtinstitutet.
Strömsunds kommun har utsetts till Årets förebyggare mot våldsbejakande extremism. Kommunens och polisens täta samarbete för att i tid upptäcka signaler som oroar har uppmärksammats i landet.
Varje år arrangerar Svenska kommittén mot antisemitism hågkomstresor till Polen. Även om bara ett fåtal lärare och elever från några skolor får chansen att delta så kommer deras ökade kunskap och förståelse för människors livsöden hela klassen till gagn.
En enkät på Pauliskolan i Malmö 2021 visade att 10 till 15 procent av eleverna hyser antisemitiska åsikter. Sedan dess arbetar man intensivt med värdegrunden för att få eleverna att tänka om.