Det blir allt vanligare att kommuner utbildar sina anställda i att upptäcka och motverka våldsbejakande extremism. Nyligen ordnades en sådan utbildning i Malmö.
En tidigare ledare för en friskola i Västsverige ska utvisas. Det beslutet tog den svenska regeringen på torsdagen och hänvisade till att mannen anses vara för farlig för att få vistas i Sverige. Men exakt vad han har gjort är hemligt.
Islamister försöker starta förskolor och familjedaghem. Nu kräver flera politiska partier hårdare krav och skärpt tillsyn. "Regeringen har nästan inte gjort någonting för att komma tillrätta med detta", säger Kristina Axén Olin (M).
I maj kunde GT avslöja att Säkerhetspolisen slagit till mot Vetenskapsskolans ägare och dåvarande vd Abdel Nasser el Nadi. Nu har el Nadi lämnat vd-rollen och skolan byter också namn: till Safirskolan. "Ingen kommentar. Tack och hej då", säger skolans rektor Vian Talusi och avslutar samtalet då vi frågar om namnbytet.
I två dagar samlas deltagare från sex EU-länder i Broby. De deltar i ett projekt för att förebygga radikalisering bland unga och riktar in sig på åldern 10-12 år. Meningen är att arbeta fram ett pedagogiskt hjälpmedel till lärare.
Den tidigare ägaren och huvudmannen till en friskola i Västsverige har släppts på fri fot men han ska fortfarande betraktas som ett säkerhetshot och bör utvisas. Det skriver Migrationsöverdomstolen i ett yttrande till regeringen.
Christer Mattsson är föreståndare för Segerstedtinstitutet som har till uppdrag att bidra till ökad kunskap kring förebyggande arbete mot bl a våldsutövande ideologier och rasistiska organisationer. (webb-radio)
Att prata med varandra, istället för om varandra. Se egna fördomar. Mötas över religiösa, kulturella och socioekonomiska gränser. Det är grundtankar i Tillsammans för Sverige. Mohedaskolan är först i länet att delta i projektet.
Ludvika hamnade i fokus efter att några nazister skanderat utanför Lorensbergaskolan. De två rektorerna klarade sig genom delat ledarskap och att ta professionell hjälp genom företagshälsan.
I över 25 år har Emerich Roth rest runt i svenska skolor och vittnat om skräcken och terrorn i nazisternas koncentrationsläger. Vi följer med Emerich Roth när han träffar elever och berättar om hatet och fördomarna som banade väg för nazismen. Och hör honom förklara varför skolan blivit hans arena. (webb-radio)
Att peka med hela handen när man arbetar med elever med extrema åsikter är pedagogiskt flum. Det leder till mer konfrontation och skapar mer problem än lösningar. Det säger Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet i Göteborg.