Bilder och filmer sköljer över barnen som aldrig förr – men det är ont om läromedel i bildförståelse. Det försöker bildläraren Emil Broberg råda bot på.
Vår artikel om mardrömssynerna som mött slöjdlärare väcker starka reaktioner i sociala medier. Många lärare känner igen sig och delar med sig av sina egna historier.
Många lärare i praktisk-estetiska ämnen har tröttnat på att behöva städa upp efter vikarier. Bildlärarprofilen Åsa Fant Perdsjö och hennes kollegor undviker problemet genom att helt enkelt inte släppa in obehörig personal i skolans kombinerade musik- och bildsal.
Utnämningen ”Världens bästa lärare” firar ett hantverk, inte en person. Det tycker vinnaren och bildläraren Andria Zafirakou som vill att kreativiteten ska få större tyngd i skolan.
Pisa-chefen Andreas Schleicher hade det så tufft de första åren i grundskolan att han knappt minns den tiden. Räddningen blev hans musikintresse och det är i den svårtestade terrängen som han är övertygad om att skolans framtid ligger.
Resultatet av LR:s undersökning visar att mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare. "Den bekräftar fullt ut bilden vi har", säger Karin Johansson, musiklärare i Huddinge.
Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare. Sämst förutsättningar har lärarna i bild, enligt en ny rapport.
Kulturrådet ska utreda hur fler kan ta del av statsbidraget Skapande skola. Trots att få friskolor och små skolor söker bidraget, tycker generaldirektör Staffan Forssell att satsningen är lyckad.
Bildämnet borde moderniseras – precis som idrott och hälsa – så att alla har chans att få höga betyg. Vi blir fortfarande bedömda efter hur bra vi är på att rita. Det är orättvist och omodernt, skriver eleven Jonathan Svensson.
I juni röstade riksdagen igenom att estetiska ämnen inte kommer att vara obligatoriska på gymnasiet. Karina Ericsson Wärn, rektor för Beckmans Designhögskola, skriver om estetikens värde i vardagen.