De estetiska ämnena kommer att återinföras i gymnasiets nationella program. Det löftet ger gymnasieminister Aida Hadzialic i en intervju med tidningen Uttryck.
Lärare inom bild, musik och slöjd har för stora elevgrupper och för lite undervisningstid, och många av lärarna är obehöriga. Men de får bra betyg av eleverna, som tycker att lektionerna är både roliga och intressanta.
Debatten om att göra drama till ett enskilt ämne i grundskolan har eskalerat det senaste året. Alltmer forskning visar på ämnets positiva effekter, men trots det syns inga tendenser till förändring.
Har du någon gång gjort en dramaövning där deltagarna tilldelats olika status? Man ska kanske spela en roll av att vara undfallande mot andra. Eller omvänt – att ta mycket plats i gruppen.
Dansen rör sig både framåt och bakåt. Allt fler skolor erbjuder dansundervisning – samtidigt som många danslärare kämpar med en tuff arbetsvardag. Dans är hett.
Eftersom jag arbetar på en liten kulturskola (och är utbildad som lärare i det obskyra instrumentet trombon) undervisar jag på andra instrument än mitt huvudinstrument, vilket jag tycker är kul, skriver Klas Jervfors.
Uppvärdera det estetiska lärandet! Ta ställning för en balanserad utbildning som involverar hela människan! Vi har inte råd att offra någon del av denna helhet, inte ens när det gäller klättringen på PISA-listorna, skriver J Larsson, lektor i pedagogik.
Landets första #edcampestet har nyligen genomförts. Det lär bli fler, för ämnesfortbildningen och möjligheterna till ämnesdiskussioner för estetlärare är rejält eftersatt. Det skriver Helena Linge, ansvarig för Lärarnas Riksförbunds forum för kultur och kommunikation.
Intresset för Skapande skola-bidrag är större än någonsin. 92 procent av landets kommuner har sökt pengar från Kulturrådet för att ha professionell konst och kultur i undervisningen. Kulturrådet har fått in 404 ansökningar om Skapande skola-bidrag från olika huvudmän i år. En ökning från 372 ansökningar förra året.
Ett trettiotal motioner till Lärarförbundets kongress rörde de estetiska ämnena. Några av motionerna handlade om att estetisk verksamhet åter ska bli ett obligatoriskt kärnämne på gymnasiet, skriver Irene Björcke, ledamot av Lärarförbundets skolformsnämnd gymnasieskolan.
Vad håller vi på med egentligen, tänker vi. Vi kämpar och har oss. Vi sliter hårt och mattan är det någon som hela tiden försöker dra undan. I Pisa ligger vi pyrt till, det brakar utför. Ordning och uppförande, att sitta och lyssna är A och O, skriver Anna Furudahl.