I dag finns för många hinder för att Sverige ska ta efter framgångsrika skolor i andra länder. Ta bort krav på elevinflytande och utöka lärares och rektorers befogenheter till avstängning och kvarsittning, skriver Louise Hammargren, KDU.
Vi är mycket kritiska till att Tidösamarbetet går i riktning mot att elevers inflytande ska minska, skriver debattörer från Sveriges Skolledare, Sveriges Elevkårer och Sveriges Elevråd.
Senaste avsnittet av Skolledarkvarten handlar om elevinflytande och demokrati. Embla Persson, Sveriges Elevkårer, intervjuas av Sveriges Skolledares Lena Linnerborg. Ett av Embla Perssons medskick till landets rektorer är att bygga fasta strukturer för samverkan mellan elever och skolledning. (webbradio)
Erik Kjellander studerar till lärare i fritidshem och jobbar samtidigt. Utbildningen har fått honom att ifrågasätta hur verksamheten bedrivs – och det har lett till en hel del förändringar på hans arbetsplats
”Vid val av innehåll, arbetssätt och examinationsformer har gränsen passerats för när elevinflytande har övergått till en förskjutning av ansvar”, skriver Sophie Zail.
Skolan är tudelad. Det är en tickande bomb. Släpp in disciplin i undervisningen igen – för att rädda eleverna, skriver Katharine Birbalsingh, rektor för Michaela community school i London.
Demokrati är en viktig del av Kryddgårdsskolans värdegrund – eleverna ska känna att de har inflytande och får ta ansvar. När en biträdande rektor skulle anställas fick representanter från elevrådet vara med och intervjua kandidaterna.
Kommunikation och samarbete. Det är vad Sveriges elevkårer vill se i relationen till skolledare. "Rektorer är de som har den ledande rollen för att lärare och elever ska trivas i skolan, så relationen är superviktig", konstaterar Embla Persson Sveriges elevkårer.
Sveriges Skolledares förbundsordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman möter Elevernas Riksförbunds ordförande Maja Sjögren i ett spännande samtal om elevdemokrati. (webb-tv)
Även om ungdomar bjuds in att delta i kommuala beslut blir deras deltagande begränsat. Det konstaterar forskaren Simon Magnusson vars avhandling om medborgardialoger där unga blir inbjudna att vara med och forma framtiden valts till favorit av Lärarpanelen.