Ska Sverige, som det föregångsland det är, leda världen mot en modern, inkluderande och lustfylld analfabetism? skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Personligen menar jag att alla behöver stå upp för det är varje barns rättighet att läsa och att kunna läsa. Att inte kunna läsa ordentligt är i allra högsta grad diskriminerande, skriver läraren Sara Bruun i ett blogginlägg.
Vi pratar om vikten av en likvärdig skola, men hur kan det då komma sig att elever systematiskt kan bli missbedömda och hållas utanför i en provsituation på grund av att man värderar olika sätt olika. Det värsta är att instruktionerna kommer ifrån högsta ort: Skolverket, skriver debattören Susanna Cederquist.
Örebro kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska. Advokaten som driver fallet rekommenderar kommuner att inte följa Skolverkets direktiv.
Örebro kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska. Advokaten som driver fallet rekommenderar kommuner att inte följa Skolverkets direktiv.
En dom vid Örebro tinsgrätt slår fast att en elev med dyslexi som inte fått använda vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska har diskriminerats. Enligt Skolverket är det inte möjligt att testa läsförståelse genom att lyssna.
Skolverket tillåter inte hjälpmedel för dyslektiker under nationella proven i läsförståelse i svenska. För Katarinas son Hampus blev det ytterligare en motgång under en tuff skoltid. Men nu har tingsrätten konstaterat att det handlade om diskriminering.
En unik dom har avkunnats vid Örebro tingsrätt. Domen slår fast att en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska har diskriminerats. Nu ska Örebro kommun betala 10 000 kronor i skadestånd.
Själva lärarjobbet står i vänteläge just nu. Men tro inte att musikläraren Susanna Cederquist har släppt kontakten med skolan. Tvärtom! Nyligen fick hon Dyslexipriset för 2019 – och hennes föreläsningar om dyslexi riktar sig i allra högsta grad till skolvärlden.
To ud af tre ordblinde har i nogen eller i høj grad oplevet fordomme om ordblindhed, viser en ny undersøgelse fra Nota. Et flertal blandt lærere, forældre og de ordblinde selv mener, at fordomme påvirker ordblindes tilbøjelighed til at uddanne sig i negativ retning.
Som et led i sin ordblindestrategi har Varde Kommune givet alle sine lærere et kursus i, hvordan de ved hjælp af læse-skriveteknologi kan inkludere ordblinde elever i deres undervisning. For mindst en lærer bød tretimerskurset på en ahaoplevelse.