Tio procent av alla barn har en NPF-diagnos. Men en ny granskning visar att två av tre skolor brister när det gäller elever med exempelvis adhd, autism och dyslexi.
Att barn i Halland behöver vänta till årskurs fem innan språkutredning tycker Olof Sandgren, forskare i logopedi, är för sent. "Risken är att eleven tappar motivationen för samtliga skolämnen", säger han.
Fredriks son har haft läs- och skrivsvårigheter sedan lågstadiet – nu går han i sexan och vet fortfarande inte med säkerhet om hans problem grundar sig i dyslexi. ”Risken är att man som elev tänker att man skiter i vilket”, säger pappa Fredrik Lans.
Trots att köerna för att få en dyslexiutredning i Halland ökat ser regionen inte några större risker med det. Man hänvisar till att hjälp finns för barn och unga med läs- och skrivsvårigheter även utan en diagnos.
Tyvärr visar flera jämförelser att Skolverkets kartläggning identifierar betydligt färre elever med läs- och skrivsvårigheter än etablerade kartläggningsmaterial som dessutom går snabbare att genomföra, skriver debattörerna.
Socionomen och författaren Gulistan Kavak är mottagare av Dyslexipriset. Hon får priset för att hon synliggör det osynliga genom sitt arbete om analfabetism och dyslexi.
Læse-skriveteknologier har allerede kunstig intelligens indbygget, men snart vil ordblinde elever kunne få endnu mere støtte til deres tekster. Det er dog vigtigt, at de stadig lærer at læse og skrive, pointerer ekspert i ordblindhed Trine Gandil.
Det bekymrer Ordblindeforeningen, at man tester for en varig funktionsnedsættelse med en digital test på cirka 15 minutter. Samtidig har den nationale ordblindetest et for snævert fonologisk fokus. I stedet bør testen tage afsæt i elevens vanskeligheder.
En utbyggd elevhälsa med skollogopeder skulle innebära att fler elever fick det stöd de behövde för att nå kunskapsmålen, skriver debattörer från tre förbund.
Knap 50 læser lige nu til ordblindelærer på Københavns Professionshøjskole, og nu afslutter de første diplomuddannelsen og kan vejlede kollegerne i undervisning af ordblinde elever.