Tyvärr Skolverket, men jag finner detta så pass allvarligt att man inte kan invänta rättsprocesser och lägga ansvaret på andra aktörer, skriver Susanna Cederquist i en slutreplik till Skolverket.
Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket, svarar på debattartikeln om dyslektiker diskrimineras när det kommer till nationella proven: ”Om detta är diskriminering eller inte prövas just nu i domstol. Vi på Skolverket tycker det är bra att frågan prövas rättsligt”, skriver han.
Vi pratar om vikten av en likvärdig skola, men hur kan det då komma sig att elever systematiskt kan bli missbedömda och hållas utanför i en provsituation på grund av att man värderar olika sätt olika. Det värsta är att instruktionerna kommer ifrån högsta ort: Skolverket, skriver Susanna Cederquist, lärare, föreläsare, utbildare, författare och rådgivare på tema…
Statsminister Stefan Löfven har presenterat regeringsförklaringen. Den innehåller bland annat mobilförbud i klassrummen. Dyslexiförbundet tycker att det är fel väg att gå.
Läs- och skrivappar kan förbättra läsförmågan hos elever med grav dyslexi lika mycket som traditionell specialpedagogisk undervisning. Det visar en ny studie vid Linnéuniversitetet.
Den långa kön för dyslexiutredning för skolbarn har halverats men priset betalas av små barn med språkstörning. De får nu vänta i sex månader. Därmed klarar inte Värmlands landsting vårdgarantin.
Flere skoler har efterlyst en efteruddannelse, som klæder lærere på til at undervise ordblinde elever. Efterspørgslen hænger sammen med den nationale ordblindetest. De første lærere er i gang med uddannelsen, som består af tre moduler fra andre uddannelser.