Gymnasieskolorna bedriver sin undervisning på distans med anledning av coronaviruset. Från lärarhåll finns nu en oro kring betygsättningen när eleverna inte finns på plats i skolan.
Länets gymnasieskolor är tomma på elever och lärare har uttryckt en oro inför betygsättningen när undervisningen sker digitalt på distans. Enligt bildningsförvaltningen i Örnsköldsvik kommer gymnasieeleverna att få de betyg de har rätt till, trots de ovanliga omständigheterna.
Med ett nytt coronabeslut har regeringen öppnat upp för fjärr- och distansundervisning även i grundskolan. "Vi är oroliga för att föräldrar ska kräva distansundervisning," säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Julia Lönn går sista året på det estetiska programmet med teaterinriktning på Katedralskolan i Växjö och är en av många gymnasieelever som just nu pluggar på distans. Hon ser att det finns svårigheter med undervisningsformen, särskilt för de som går praktiska program.
Även öppna skolor får nu möjlighet att erbjuda fjärr- och distansundervisning om det behövs på grund av att lärare eller elever inte är närvarande i skolan.
Det ska bli enklare att undervisa på distans, enligt ett nytt beslut från regeringen. "Elever som är hemma länge kan behöva stöd för att inte tappa fart i lärandet och inte tappa i förhållande till klasskompisarna," säger skolminister Anna Ekström (S).
Regeringen har nu fattat ett beslut som gör det möjligt att ge fjärr- eller distansundervisning när en skola är öppen som vanligt men elever eller lärare är hemma med anledning av Folkhälsomyndighetens rekommendationer avseende sjukdomen covid-19. Det gäller exempelvis elever och lärare med milda symtom på smitta som i vanliga fall hade varit i skolan.
Denna förordning innebär bland annat att en huvudman som håller en skolenhet öppen får tillämpa bestämmelserna i 3–5, 7, 9 och 10 §§, om det behövs på grund av att lärare eller elever inte är eller har varit närvarande i skolenhetens lokaler därför att de följer eller har följt en rekommendation från Folkhälsomyndigheten som avser…
Nätet har fördelar när det gäller undervisning på landets högskolor, men bara om det används på ett genomtänkt sätt. Risken nu är att bristfälliga lösningar späder på fördomar mot digital undervisning, skriver professor Lars Torsten Eriksson.
I början av mars stängde Katedralskolan i Växjö sina lektionssalar. Sedan dess får skolans 1400 elever undervisning på distans. En annorlunda situationen för dem – men också för lärarna som nu jobbar i tomma klassrum.
Navid Akbari i Örebro går första året på naturvetenskapliga programmet på Karolinska gymnasiet. Men där är skolgården öde dessa dagar. Trots det fortgår lektionerna. Även idrotten.