Allt gick väldigt fort. Över en natt förväntades lärare komma på distansuppgifter av samma kvalitet som ”vanlig” undervisning. Här är några exempel på hur lärare tar hjälp av coronakrisen för att göra det.
Pandemin har tydligt blottat bristerna med digitaliseringen. Därför tror jag att skolan även fortsättningsvis kommer vara den bästa platsen där eleverna får sin undervisning tillgodosedd, skriver Hamid Zafar i en krönika.
Gymnasieskolan planerar för nästa läsår och måste utgå från att distansundervisningen fortsätter. En av de stora utmaningarna blir då att lotsa in de nya eleverna, enligt Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Regeringen har beslutat att förlänga den försöksverksamhet med fjärrundervisning som sedan hösten 2015 pågår i Sverige. Men någon utvidgning av försöket blir det inte. "Det är bara de skolor som haft försöksverksamheten som nu får fortsätta. I det här läget vill vi inte avbryta försöksverksamheten", säger Anna Ekström (S).
Skolverket har presenterat sina stödinsatser till lärare, skolledare och huvudmän under coronapandemin. Uppdraget kom från regeringen, och var redan från början omöjligt då regeringen valt att inte lätta på kraven för lärarna. Det är därför med besvikelse som Lärarförbundet tar del av materialet, som inte på långa vägar är tillräckligt.
Det har gått sju veckor sedan gymnasieskolorna i Sverige stängde och eleverna började med undervisning på distans. Men vissa gymnasielever behöver speciellt stöd i skolan. Programmet Funk i P1 har undersökt hur det har gått till. Hör samtalet med programmets reporter Emma Janke och eleven Emilia Hansson som förlorade sitt specialstöd. (webb-radio)
Gymnasieskolorna har gått över till distansundervisning för att minska spridningen av covid-19 i Sverige. Hur går det för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar när rutiner rivs upp och mer ansvar för skolveckan faller på dem? (webb-radio)
Coronaviruset spär på problematiken med bristande likvärdighet i skolan. Förutsättningarna för elever att tillgodogöra sig distansundervisning skiljer stort, visar den enkät som Lärarförbundet låtit göra.
Många gymnasieelever mår dåligt av att plugga hemma, det visar en ny undersökning från organisationen Sveriges Elevkårer. Det största problemet är stress och ensamhet. 7500 elever har svarat på enkäten och var tredje uppger att deras psykosociala arbetsmiljö är mindre bra eller inte alls bra.
Det råder stora skillnader mellan hur väl distansundervisningen fungerar för elever på gymnasiet, visar en enkät från Sveriges Elevkårer. ”De elever som behöver hjälp glöms bort", skriver en elev.
Informationsmaterial om ändring i förordning ger möjlighet att ge fjärr-eller distans-undervisning när en skola är öppen men elever eller lärare är hemma med anledning av sjukdomen covid-19. (pdf)