I snart två månader har högskolor och universitet på inrådan av regeringen bedrivit distansundervisning. Följsamheten har varit total, motståndet från såväl verksamheterna som svenska studenter obefintligt, skriver Ellen Gustafsson på ledarplats.
Redan i söndags aktiverade Härnösands kommuns skolförvaltning sin krisledningsgrupp. Hör Härnösands gymnasiums rektor Stellan Jacobsson om hur krishanteringen bedrivs när utbildningen sker på distans och elever och personal inte är i skolan.
Högskolan i Borås har redan flaggat för att distansutbildningen fortsätter ända fram till och med 8 november på grund av coronaviruset. "Jag ville fatta ett tidigt beslut", säger rektor Mats Tinnsten.
Regeringen har inga planer på att utnyttja de nyvunna erfarenheterna av fjärr- och distansundervisning under coronakrisen, trots att undervisningen kan bidra till att lösa några av skolans stora utmaningar: lärarbristen och ”hemmasittarna”, skriver SKR:s Per-Arne Andersson och Friskolornas riksförbunds Ulla Hamilton.
Allt gick väldigt fort. Över en natt förväntades lärare komma på distansuppgifter av samma kvalitet som ”vanlig” undervisning. Här är några exempel på hur lärare tar hjälp av coronakrisen för att göra det.
Pandemin har tydligt blottat bristerna med digitaliseringen. Därför tror jag att skolan även fortsättningsvis kommer vara den bästa platsen där eleverna får sin undervisning tillgodosedd, skriver Hamid Zafar i en krönika.
Gymnasieskolan planerar för nästa läsår och måste utgå från att distansundervisningen fortsätter. En av de stora utmaningarna blir då att lotsa in de nya eleverna, enligt Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Regeringen har beslutat att förlänga den försöksverksamhet med fjärrundervisning som sedan hösten 2015 pågår i Sverige. Men någon utvidgning av försöket blir det inte. "Det är bara de skolor som haft försöksverksamheten som nu får fortsätta. I det här läget vill vi inte avbryta försöksverksamheten", säger Anna Ekström (S).
Skolverket har presenterat sina stödinsatser till lärare, skolledare och huvudmän under coronapandemin. Uppdraget kom från regeringen, och var redan från början omöjligt då regeringen valt att inte lätta på kraven för lärarna. Det är därför med besvikelse som Lärarförbundet tar del av materialet, som inte på långa vägar är tillräckligt.