Pandemin har orsakat negativa konsekvenser för barns lärande, slår Skolverket fast i en rapport. Elever i utsatta områden har drabbats hårdast och för unga med utländsk bakgrund har språkutvecklingen blivit särskilt lidande.
Fler än någonsin examinerades från ett yrkeshögskoleprogram 2021. Samtidigt sjunker examensgraden. Den ökade andelen distansutbildning antas vara en av orsakerna. ”Förändringen är väntad med tanke på att fler läser på distans”, säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson.
Under 2020 var Kunskapsförbundet snabbt i gång med distansundervisning för gymnasie- och komvuxelever i Trollhättan och Vänersborg. Nu blir de goda erfarenheterna viktiga verktyg för att vässa den fortsatta hybridundervisningen.
Elever på åttende trinn ved Bamble ungdomsskole måtte mandag ha undervisning på nett, mens skolen la en slagplan for å få bukt med problemer på trinnet.
Naturligtvis finns det elever som har drabbats negativt av pandemin och att det har påverkat skolresultaten negativt. Men överlag ska vi, å svenska skolelevers vägnar, vara tacksamma att skolorna hölls öppna, skriver Lovisa Arvidsson på ledarplats.
Många lärare och rektorer bedömer att pandemin har lett till ett kunskapstapp i gymnasieskolan även om situationen varierar stort. Fjärr- och distansundervisningen uppfattas ha varit svår att genomföra för många skolor och bedöms särskilt ha påverkat matematik och moderna språk. Samtidigt har betygen varit stabila under pandemin. Det är några av slutsatserna i Skolverkets rapport…
Visst är det enkelt för den motiverade att ta del av det läraren säger och de uppgifter som delas ut. Men för de flesta krävs det en strukturerad miljö för att fokusera, skriver Pontus Westerholm på ledarplats.