Vi politiker skall inte lägga oss i hur lärarna gör sitt jobb, men vi ska se till att de får alla verktyg som de behöver för att göra deras arbete enklare. Den tiden och pengar som man investerar i en utbildning lönar sig alltid senare, skriver Edith Escobar (M), gruppledare i barn- och skolnämnd Lund stad…
Från och med årsskiftet är bristande tillgänglighet en ny form av diskriminering. Det nya tillägget i lagen kan komma att göra skillnad för personer med funktionsnedsättningar som upplever hinder i sin vardag, exempelvis i skolan.
Den 1 januari skärps diskrimineringslagen, vilket kan få betydelse för alla skolformer. Nu kan brister i stöd till elever med funktionsnedsättning anmälas till Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Malmö döms för diskriminering efter att en sjuårig flicka utsattes för ett övergrepp i skolan. Att rektorn frågade om hon haft läppstift och dansat är ovidkommande för vad hon utsattes för, säger Filippa Swanstein som drivit fallet mot kommunen. En pojke skulle inte fått samma frågor.
Att Malmö döms för diskriminering är bra men det klassiska temat flickan och skulden tycks ändå ligga som en våt filt över delar av vårt samhälle, skriver riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson (FP) med anledning av den sjuåriga flicka som blev utsatt för övergrepp.
Att en rektor frågar en sjuårig flicka som just har utsatts för övergrepp ett gäng pojkar om hon hade läppstift på sig är djupt skamligt, skriver Oisín Cantwell med anledning av det uppmärksammade fallet i Rosengård som fällde Malmö stad för diskriminering.
En sjuårig flicka i Rosengård berättade hur en grupp pojkar på skolgården fört in henne i ett buskage och dragit ner hennes byxor. Rektorn ifrågasatt då varför flickan haft läppstift på sig. Nu fälls Malmö stad för diskriminering.
Läraren gjorde sig lustig över en kvinnlig elevs val att bära huvudduk. Bland annat antydde läraren att elevens föräldrar snart skulle gifta bort henne. Lärarens pikar fick till följd att eleven undvek lärarens lektioner och senare slutade bära huvudduk.
Bristande tillgänglighet införs som ny diskrimineringsform även i förskolans och skolans verksamhet. Med bristande tillgänglighet menas att ett barn eller en elev missgynnas på grund av sin funktionsnedsättning i skollokaler och i undervisningen.