Att få en egen dator eller surfplatta som högstadieelev har blivit allt vanligare. Men nu visar en studie att satsningen på personlig dator inte förbättrar studieresultaten.
Sveriges Waldorfförskolor vill vara skärmfria. Nu har Stockholms stad, för första gången sedan läroplanen reviderades, krävt att tre Waldorfförskolor ska visa att – och hur de använder digitala verktyg i utbildningen.
Högstadieelever som blivit tilldelade en egen dator eller surfplatta av skolan får varken bättre eller sämre resultat på de nationella proven i engelska, matematik eller svenska än elever som inte fått en dator eller surfplatta. Det spelar inte heller någon roll för hur stor andel som går vidare till ett nationellt program på gymnasiet. (pdf)
Högstadieelever som får en egen dator genom skolan uppnår varken bättre eller sämre studieresultat än andra, visar en ny rapport från IFAU. Det finns dock tendenser till ökade resultatskillnader mellan barn till föräldrar med olika utbildningsnivå.
Att få en egen dator eller surfplatta som högstadieelev har blivit allt vanligare. Men nu visar en studie att satsningen på personlig dator inte förbättrar studieresultaten.
Vid Mora folkhögskola genomförs nu för andra gången en tvåårig utbildning i anpassad IT. Elever är vuxna med kognitiva funktionsnedsättningar. Utbildningen är unik i världen och forskare följer den noga.
All undervisning i skolan ska ytterst ledas av lärare, datorer och annat är bara hjälpmedel, i sin tur skapade av människan. Författaren Björn Ranelid skriver exklusivt för Pedagogiska Magasinet.
Nu är Barnen och internet här! Rapporten visar att för få föräldrar har kännedom om barnens digitala liv. Endast en tredjedel av föräldrarna till högstadiebarn känner sig väl insatta.