Digitaliseringen i skolan medför utmaningar, men lösningen kan inte vara att motarbeta den globala utvecklingen, skriver Rasmus S. Andersson, lärarvikarie och liberal debattör.
Kravet på digital teknik slopas i svenska förskolor.Samtidigt kan en liten förskola i Högsäter prisas för sitt arbete – med just digital teknik.Barnen får jobba med olika saker – som sagor, källkritik och annat, berättar förskollärare.
I eftertankens kranka blekhet har jag ofta önskat att det gick att backa bandet när det gäller skolans digitalisering, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Skärmtiden påverkar skolarbetet och måendet, tycker högstadieeleverna på Bobergsskolan. ”Det känns som att jag slösar bort mitt liv”, säger Michelle, 15, som märker skillnad mellan hur tjejer och killar pratar om skärmtid.
"Mange er bekymret for skjermbruken på skolen, men vi ser faktisk at elevene ikke sitter så mye foran skjermer", forteller professor Lisbeth M. Brevik.
Det nya dataspelslabbet på Högskolan i Gävle ska få fler ungdomar att intressera sig för teknik. Att spel och skärmtid skulle vara dåligt för barn och ungdomar har det pratats mycket om. Men med datorspelslabbet vill projektledaren Claes Westelius lyfta fram andra konsekvenser av skärmtid.
Mikroskopskurragömma är ett av många exempel på hur vi kan använda digitala resurser på ett sätt som lockar just till att röra sig, leka, kommunicera och interagera, skriver förskolläraren Marie Eriksson.
Det självklara ska väl sägas: det bästa vore om alla hade en normal, fungerande relation till sin telefon. Men det är inte pragmatism som driver debatten nu, utan hysteri, skriver SvD:s Jack Werner.
Elevene knasker på gulrøtter og gomler på brødskiver mens de ser på NRK Super. Slik er det på mange skoler. Helsesykepleiere er bekymret for konsekvensene.
Trenden med digitalisering i förskolan måste brytas till förmån för samspel, lek och fysiska aktiviteter. Det skriver Åsa Nilsson Söderström, vice ordförande (L) Stockholms stads förskolenämnd.
Max en timmes skärmtid för barn från 2-5 år, så lyder Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer.Men på en förskola i Borås planerar man att fortsätta med skärmar. Hör varför rektorn tycker de är en viktig del i förskolans utbud.
Heby kommun har börjat använda sig av robotar i klassrummet som hemmasittare kan koppla upp sig till för att delta under lektionerna. En skola som provar metoden är Morgongåva skola. "Vi har en elev som varit 80 procent frånvarande och som nu är 100 procent närvarande", säger specialläraren Jenny Andersson.