Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 78 av 238

Nyhetskategorier

Digitala prov kräver god beredskap

2020-03-06
En digitalisering av det nationella provsystemet har många sidor och aspekter. Där finns ett stort antal frågor som ska hanteras och lösas. Som exempel kan nämnas frågor om distribution, inloggning, lagring och administration, juridik, teknik och plattformsanpassning, driftsäkerhet och funktion, integritet och rättssäkerhet, samt självklart frågan om pedagogik och provens allmänna roll och betydelse i…

Ny rapport: Lärare larmar om stora brister med it-strul

2020-03-05
​Idag släpper Lärarförbundet rapporten “Felsökning pågår. It i skolan behöver en omstart”. Rapporten visar att det är mycket vanligt att it-strul och bristande it-support stör både undervisningen och studieron i skolan. "Digitaliseringen i skolan brister på sätt som inverkar starkt negativt på lärares och skolledares arbetsmiljö", säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Felsökning pågår. It i skolan behöver en omstart - En rapport om den digitala arbetsmiljön i skolan

2020-03-05
Digitaliseringen har en självklar plats i skolan. I den bästa av världar kan digitaliseringen i skolväsendet bidra till högre måluppfyllelse för elever och bättre arbetsmiljö för lärare. Men många av de satsningar som hittills genomförts har inte gett förväntat resultat. Ytterst blir det lärare och elever som får ta smällen av att digitala verktyg krånglar…

Vem ska rätta proven? En av de frågor som ställs kring digitala nationella prov

2020-03-03
När regeringen gav skolverket i uppdrag att utveckla och tillhandahålla digitaliserade nationella prov i grundskolan och på gymnasiet, så var det inte bara en fråga om tekniska förändringar. Det tydliggjordes med att man lanserade tre ledord för utvecklingsarbetet; de nationella proven skulle bli ”rättvisa, likvärdiga och digitala”.
1777879238