Många har behov av en kurator, men de räcker inte alltid till. I höst får Uppsalaelever på fyra skolor möjlighet att chatta med en kurator i ett nytt projekt.
De senaste veckorna har skolornas förmåga att använda digitala verktyg och samarbetsformer testats i skarpt läge på ett sätt som ingen kunnat förutse. Skolhuvudmän som länge och med förutseende arbetat med digitaliseringen har nu kunnat växla upp sitt arbete, andra har tagit stora språng. Några av dessa huvudmän återfinns bland årets kandidater till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.
Coronapandemin slår hårdast mot de mest utsatta och det är då elevhälsan måste vara som starkast. Därför öppnar Norrtälje kommun Elevhälsa Online: en digital tjänst för att öka tillgängligheten till skolsköterska och kurator för elever i kommunens skolor.
Ilskan jäser bland hundratals rektorer och skolpersonal över Skolinspektionens beslut att åter börja inspektera landets skolor från och med i dag. "Det är extremt dålig tajmning", säger Torbjörn Hanö, rektor på Polhemsskolan i Lund.
Skolans digitala infrastruktur har satts ordentligt på prov under coronapandemin. Samtidigt är många lärare kritiska till senare års digitaliseringssatsningar, visar en ny undersökning.
Att skolor använder lärplattformar och digitala läromedel som inte fungerar för barn och unga med funktionsnedsättning är en riktig skandal. Webbtillgänglighet är inte raketforskning. Det handlar om att ställa krav när man upphandlar och kontrollera att de system man använder uppfyller dessa krav, skriver Funkas forsknings- och innovationschef Susanna Laurin.
Coronakrisen har tvingat Skolinspektionen att pausa inspektionsbesöken på skolorna. Det har lett till ett antal begränsningar i myndighetens arbete. "Det är en stor omställning att tänka nytt", säger Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen.
Den svenska skolan slår i regel ut var tredje elev, den saknar flera tusen lärare och digitaliseringen har varit lika ojämnt spridd som kunskapsutvecklingen. Därför måste vi inse att ett stort kunskapstapp är ofrånkomligt, skriver Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén.
Efter alltför många inställda musiklektioner kände musikläraren Axel Udikas att det var dags att ta undervisningen till en ny nivå. Han mailade alla på musikskolan och fick napp direkt.