Den tar både busstid, skoltid och den sociala tiden. Vad pratar vi om? Smartphonen såklart! Lerums Tidning har träffat tre smartphone-beroende unga killar.
“Tweet, tweet, tweet!” chirped the kindergartners in Jennifer Aaron’s class last week, as they settled onto the multicolored carpet and began to consider what they would like to send out into the Twitter universe that day.
Just a few years ago, the idea of using a mobile phone as a legitimate learning tool in school seemed far-fetched, if not downright blasphemous. But these days, it’s not unusual to hear a teacher say, “Class, turn on your cell. It’s time to work.”
Five years ago, South Korea mapped out a plan to transform its education system into the world’s most cutting-edge. But South Korea has also seen its plan to digitize school classrooms by 2015 collide with a trend it didn’t anticipate: Education leaders here worry that digital devices are too pervasive and that this young generation…
Skolverket har beviljat Sjöbo kommun 566 700 kronor i särskilt statsbidrag för åtgärder under 2012 som stärker elevers läs-, skriv- och räknekunskaper.
I samarbete med lokala företag satsar Växjö Yrkeshögskola i höst på en tvåårig yrkesutbildning till nätapplikationsprogrammerare, där man bland annat lär sig att utveckla nya appar.
I dag besöker IT- minister Anna-Karin Hatt Göteborg. Syftet är att diskutera hur regeringens digitala agenda kan tillämpas i Västra Götaland. I agendan lyser dock samspelet mellan modern teknik och högre utbildning med sin frånvaro.
Trådlösa datanätverk avger höga nivåer av radiofrekvent strålning som är cancerklassad av WHO. Håll surfplattor och smarta telefoner borta från barnen, menar fyra debattörer på Aftonbladet Debatt.
Jan Björklund får vänta på sin läs- och surfplatta. Insamlingen av pengar till att köpa in den gick över förväntan men utbildningsministern meddelar att han inte har tid att ta emot den.
Att skriva till sig läsning och läslust är vad den norske pedagogen Arne Trageton filosofi handlar om. I går spreds kunskapen till fler lärare i Strängnäs. – Vi måste möta barnen där de är, säger Marianne Rutgersson, ämnesutvecklare i svenska.
Sverige är ett av världens mest avancerade IT-länder, men det gäller inte IT-användningen i skolan. Det måste vi ändra på, skriver IT- och energiminister Anna-Karin Hatt (C).