Satsningen att utrusta alla elever och lärare vid De la Gardiegymnaset med datorer har fått mycket bra resultat. Det visar en undersökning bland lärare och elever – alla är eniga om att skolan snabbt blivit mycket modernare.
Eleverna som började årskurs ett på de kommunala gymnasieskolorna 2011 fick tillgång till egen elevdator, en MacBook Pro, men varför får inte alla elever den möjligheten? Det frågar sin Magdalena Sandström, NV10H Bäckängsgymnasiet i Borås, i en debattartikel.
Elever som lär sig skriva med hjälp av dator knäcker läskoden tidigare och skriver bättre än de som endast haft pennan som verktyg, skriver lärarna bakom studien ”En till en redan från start”.
En studie från Högskolan väst visar att de yngsta elevernas förmåga att lära sig att skriva ökar betydligt med hjälp av en dator. Den största ökningen visades hos pojkarna som ökade sin textmängd med 123 procent. Läs hela studien här.
Vi behöver en utbildningspolitisk debatt som utgår från kunskap och evidens, inte tyckande eller den senaste opinionsundersökningen. Forskning visar att dator, rätt använd, leder till en stark pedagogisk utveckling av eleverna. Grundskolan behöver därför dessa redskap – nu, skriver nyutexaminerade lärarna Malin Granat och Petra Östling.
Karlbergsskolan i Köping testar för tillfället läsplattor, Ipad, för att se om det till hösten är ett alternativ till dyrare datorer. Det väcker protester bland ”sexor” som förväntar sig få datorer till hösten.