Med anledning av ledarartikeln ”Folkpartism är inte heller bra för barnen” har följande replik inkommit från skolminister Lotta Edholm (L). Linnea Dubois svarar.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal undersøge sammenhængen mellem sociale mediers fastholdelsesmetoder, brugernes skærmtid og trivslen blandt børn og unge.
Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna, undrar forskaren Susanne Kjällander.
Vad händer när en AI chattrobot får ställa frågor till elever? SVT testade att att låta chattroboten Chat GPT formulera frågor till eleverna på Virginska gymnasiet.
Det behövs mer forskning om hur AI påverkar elever och lärare i klassrummen. Det menar Linnéa Stenliden som arbetar i en forskningsgrupp vid Linköpings universitet.
På många skolor har antalet uppgifter som görs hemma minskat drastiskt – på grund av den snabba AI-utvecklingen som ger utökade möjligheter att fuska. Men Virginska gymnasiet i Örebro är en av de skolor där eleverna skriver uppsats som vanligt under sitt gymnasiearbete.
Känner du som rektor eller skolchef att du drunknar i tekniska termer och inte vet om ni är på banan när det gäller förberedelserna inför de digitala nationella proven? Henrik Carlsson Wolauz och Cecilia Spjuth på Skolverket ger dig sina bästa tips.
En robot kan avgöra din framtid – eller åtminstone guida till rätt yrke. AI-boten Kim visas upp på Årets IT-mässa i Norrköping – och syftet är att visa hur tekniken kan stötta i skolan redan i dag.