Ale kommun norr om Göteborg var Sverigepionjär med att förse alla elever med en egen dator. Pilotklasserna gav tydligt utslag: Tidigare och bättre resultat i skriv- och läsutveckling.
Gott om datorer – men ont om lärare som vet hur de ska användas. Så ser det ut i Sveriges skolor enligt en färsk internationell studie. Lösningen är kompetensutveckling, säger experter som Skolvärlden talat med.
Varför bör skolan ta en dator-timeout? En orsak är naturligtvis att vi vet väldigt lite om hur datoriseringen påverkat elevernas kunskapsnivå och kunskapsinhämtning, skriver Åsa Löfström, docent i nationalekonomi, och Anita Malmqvist, professor em. i tyska, i en debattartikel.
Söderhamns kommun tvingas nu sluta mäta barnens närvaro i de fristående förskolorna med hjälp av "nuddisar", digitala id-brickor som hålls upp mot en läsare varpå barnet trycker på en in- eller en ut-knapp.
Barn- och utbildningsnämnden i Oskarshamn vill satsa på trådlösa nätverk i alla skolor och förskolor. Satsningen på trådlöst är första steget i IT-satsningen.
Ett skol-pc-seminarium har fått Lin Educations vd Josef Lind att reagera kraftigt. "Ett nära samarbete mellan de som skall utvärdera upphandlingen och en av anbudsgivarna", säger han om Ateas och SKIs närvaro.
En dator per elev och lärarna får också var sin. Ett beslut om en mer digitaliserad gymnasieskola i Örebro från hösten tas inom kort. Det kostar närmare 30 miljoner kronor.
Skolor och kommuner som visar upp sitt arbete med skolutveckling avlöser varandra. Årstaskolan, med en blinkning till de stora mässorna om IT och lärande, SETT och BETT, har bjudit in till FETT för att visa hur skolan använder digitala verktyg.
Moderaternas arbetsgrupp ”Världens bästa skola” presenterar två nya förslag som ska stärka it-användandet i skolan – ”Lär@rlyftet 3.0” och ett nytt it-uppdrag för Skolverket.
Skolbarn från Eskelhem på Gotland och studenter från högskolan gör matte-appar tillsammans. – Det ska bli ganska coolt att ladda ned dem, säger Noa Lerberg.
I klass 7 Sigma på Scheeleskolan i Köping pågår just nu ett annorlunda och spännande engelskaprojekt. Eleverna håller nämligen på att bygga upp en virtuell modell av skolan i dataspelet Minecraft.