Eva Mårell-Olsson blir först i Sverige att få förhandstesta Googles nya specialglasögon. ”Det är otroligt spännande”, säger hon. Samtidigt vill många företag förbjuda glasögonen för att värna om privatlivet.
Eva Mårell-Olsson från Umeå universitet kommer att vara en av de första som testar de interaktiva glasögonen Google Glass. Hon hoppas kunna använda glasögonen i ett forskningsprojekt om IT-lärande.
Störande föremål eller värdefullt redskap i undervisningen? Högstadieskolornas syn på mobiltelefoner skiljer sig åt i Gävle, visar en enkät som GD gjort.
Vi behöver en skola som verkligen tar till vara den digitala utvecklingen. För det krävs en satsning på lärarnas it-kunnande, skriver företrädare för Socialdemokraterna.
Grundskolan i Alingsås har infört projekt 1-1 vilket innebär att varje elev, i 7:an och uppåt har fått en dator var. Det skriver Jonas Terdin i Pappakrönikan.
På Sannaskolan i Göteborg används dataspelet Minecraft i utbildningssyfte. Forskare hoppas hitta en balans mellan att dataspel ska vara underhållande och samtidigt uppnå skolans pedagogiska mål (webb-tv).
Stockholms lärare, elever och föräldrar ska få ett nytt it-system för att hantera planering, betyg och frånvarorapporter. Målet är att ersätta bland annat den kritiserade skolwebben.
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad annonserar idag upphandlingen av en ny IT-baserad skolplattform för Stockholms stads skolor. Det handlar om ett helt nytt och sammanhållet IT-stöd för förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Skolplattformen ska stödja drygt 1 400 skolor och förskolor med en målgrupp på över 300 000 möjliga användare
Det råder ingen tvivel om att datorer och IT-verktyg har en naturlig plats i skolan idag. Men de används långt ifrån så effektivt som det finns möjlighet till. Endast fem procent av skolpersonalen tycker att IT-verktygen används fullt ut i undervisningen idag. Det visar en undersökning som Microsoft har gjort tillsammans med HP.
Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén tycker att skillnaderna i it-kvalitén mellan olika skolor är för stor. Nu kräver hon att regeringen pekar med hela handen och talar om vilka digitala mål skolan ska arbeta mot.