Vinnarna i skoltävlingen Webbstjärnan 2013 har korats. Priset för bästa bidrag gick till solenergiprojektet Running on Sunshine från Johannes Hedberggymnasiet i Helsingborg.
"I början visste vi inte vad vi skulle ha den till. Det var som en väldigt dyr projektorduk som hängde där". Det säger Mikael Nilsson, IT-pedagog i Sunne kommun (pdf, scrolla till sidan 21).
Datorer, läsplattor, smarta telefoner och interaktiva skrivtavlor i skolundervisningen. Det finns en stor potential i dessa verktyg. Men det gäller att kunna använda dem (pdf, scrolla till sidan 20).
Mobilen är ett störande inslag i klassrummet – när den ringer. Men som pedagogiskt redskap används mobilen allt flitigare i skolan, visar en undersökning som Sydsvenskan har gjort.
Centerpartiet vill att regeringen ska genomföra ett digitalt lärarlyft i skolan. Satsningen ska gälla ungefär en halv miljard om året i flera år, för att utveckla lärarnas kompetens att använda IT som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen.
Hälften av landets tvååringar använder internet. Och de flesta skolbarn har nätet i fickan. "Svenska barns internetanvändning ligger mycket högt", säger forskaren Olle Findahl.
En sajt om sportfiske, en guide till att flytta hemifrån och en blogg där elever sjunger sig till läsning. Det är några av de nominerade bidragen i årets upplaga av skoltävlingen Webbstjärnan.
Av 22 viktiga områden som regeringen vill reda ut lägger Digitaliseringskommissionen extra kraft på fem stycken. - It i skolan är ett av områden där det behövs mycket åtgärder, säger kommissionens ordförande Jan Gulliksen.
Tillgången till datorer har ökat kraftigt i den svenska skolan. Idag har nästan alla lärare i gymnasieskolan och tre av fyra lärare i grundskolan tillgång till egen dator. Samtidigt är kompetensbehovet stort, inte minst när det gäller kunskap om nätkränkningar och att använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel.
Det räcker inte med investeringar i utrustning och teknik när skolan digitaliseras. Först när lärandet sätts i centrum kommer skolans kliv in i det digitala kunskapssamhället att lyckas på allvar. Det skriver Fredrik Svensson vd Rektorsakademien Utveckling och Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet.