Vi måste sluta att se på datorer i skolan som enbart pedagogiska hjälpmedel. Våra ungdomar måste få vara kreativa med digitala material på samma sätt som de lär sig skriva, måla, rita, sy och göra träfigurer i slöjden, skriver två debattörer.
Datainspektionen och Skolverket ser med skepsis på Stenbocksskolans planer. – Det är något man ska vara extremt försiktig med, säger Ulrika Harnesk, jurist.
Moderaterna vill ta "ett handslag med landets föräldrar" för att begränsa barns dataspelande. Något som väckt en livlig debatt. Lärarassistenten Jessica tycker till exempel att barnen tappar kontrollen med spel medan läraren Karin vill se spelandet som en tillgång.
För att lyckas med it i skolan krävs en engagerad rektor. Som på Globala gymnasiet där Pernilla Ericols är rektor. Här har alla en egen dator sedan tio år.
Rosalyn Knapp, Lovisa Levin och Sanna Nilsson är grundare av startupföretaget Kalle Kodare. Förra året lanserade de en e-bok för att lära barn koda, och nu sneglar företaget på nya marknader.
Ungas möjligheter att utnyttja den digitala världen är en klassfråga, visar forskning. Utan datorvana hemifrån kan unga hamna efter för livet när skolan gör för lite.