Tonårsflickor som känner ett behov att sms:a presterar sämre än pojkar i skolan, enligt en amerikansk undersökning. "Typen av sms som tjejer får distraherar", säger Kelly Lister-Landman, en av dem som står bakom studien.
I skolan ökar användningen med digitala läromedel och pedagogiska appar i takt med att vi får bättre datorer. Men endast ett fåtal av alla dessa läromedel och appar hjälper barn att faktiskt lära sig saker.
Regeringen har nu gett Skolverket i uppdrag att föreslå nationella it-strategier för skolan. Något som Lärarförbundet krävt sedan länge. -Vårt ihärdiga arbete har nått framgång, säger förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand.
Hur kan man öka individanpassningen med digitala läromedel? Heikki Sneck använder ett digitalt 3D-läromedel i arbetet med att flippa klassrummet och anpassa läxan efter eleven.
Tillgång till dator räcker inte, det är undervisningen och lärarnas kunskaper som ger eleverna digital kompetens. Skolverket får nu i uppdrag att ta fram en ny it- och digitaliseringsstrategi där programmering lyfts fram som viktig för all kunskapsinhämtning. Det skriver Gustav Fridolin (MP), Aida Hadzialic (S), och Mehmet Kaplan (MP).
Tack vare eldsjälar bland lärarna har skolans digitala utveckling gått framåt. Men nu behövs samordning för att fortbilda alla lärare, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande i Lärarnas tidning.
Förvaltningsrätten går på Datainspektionens linje. Om föräldrar ska ta del av integritetskänsliga elevuppgifter via internet räcker inte ett vanligt lösenord.
Regeringen ger Skolverket i uppdrag att utforma en nationell it- och digitaliseringsstrategi. I uppdraget ingår att införa programmering i grundskolans kursplan.
En ny Pisa-studie visar att det finns ett samband mellan stort användande av internet i skolan och sämre resultat. "Jag är inte förvånad, säger Kristina Alexandersson, chef för Internet i skolan på Internetstiftelsen i Sverige (IIS).
Tegelhagens skola i Sollentuna vänjer eleverna vid det digitala samhället redan från första klass. "Men det blir inte höga kunskapsresultat bara för att man sätter in ett gäng datorer eller lärplattor i klassrummet", säger Eva Ulmander Eriksson, förstelärare på skolan.