Rapporten är en sammanfattning och bearbetning av slutprodukterna från det europeiska projektet Inclusive Digital Education. Rapporten lyfter fram sju huvudrekommendationer till beslutsfattare i skolan för att användningen av digitala verktyg i skolan ska främja inkludering. (pdf)
Hur kan gamla skolprov som har samlat damm i åratal plötsligt bli guld värda? Svaret går att hitta i en global strid för internets framtid, skriver DN:s Linus Larsson i en kommentar.
Läs Skolportens intervju med forskaren Elin Ericsson. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om språklärande med AI-baserade konversationsagenter.
Frågan om barn och ny teknik har dryftats i årtionden. Ändå tycks föräldrar inte vilja inse hur unga påverkas av för mycket skärmtittande – likt tidigare generationers oförmåga att fimpa. Därtill kommer skadeverkningar orsakade av sociala medier, som tycks ha en helt annan dimension, skriver Hugo Lagercrantz, professor emeritus i barnmedicin.
Efter att regeringen skrotade tanken på en ny nationell digitaliseringsstrategi vittnar Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, om oro och frustration bland rektorer och skolchefer. "De har lämnats i sticket", säger nu Mikael Svensson, SKR.
Verken elevar i grunnskule eller vidaregåande skule får ha mobil i klasserommet. Elevane på barne- og ungdomsskule får heller ikkje bruka mobilen i friminutta.
Mobiltelefonen må ut av klasserommene på både grunnskolen og videregående, anbefaler Utdanningsdirektoratet. Det er ikke veien å gå, mener Elevorganisasjonen
Danmark är det land i Europa där skolelever använder mest skärmar i undervisningen. Nu har den danska regeringen presenterat förslag på hur användningen ska minska. Bland förslagen finns en helt mobilfri skoldag och spärrad tillgång till irrelevanta hemsidor.
Gør jeres skole mobilfri og sørg for at spærre adgangen til ikke-relevante hjemmesider. Det er 2 af 12 nye anbefalinger fra Stuk til skolernes brug af skærme.