Ökad likvärdighet mellan pojkar och flickor, höjda skolresultat och gynnsamt för lågpresterande elever. En metod som utgår från digital teknik har visat sig ge goda resultat. Nu sprider SKL den över landet.
Vuxenvärlden behöver bejaka och uppmuntra digitaliseringen också för barn, istället för att se mobilen, plattan och datorn som konkurrenter till att läsa böcker, besöka museer och agera IRL, skriver Dilsa Demirbag-Sten, Stiftelsen Berättarministeriet.
Bris och Internetstiftelsen i Sverige, IIS, lanserar nu en kostnadsfri guide om ungas integritet på nätet. I den finns handfasta råd till vuxna om hur de kan vara närvarande och hjälpa barn att sätta gränser.
Skolverkets en-till-en-policy för grundskolan riskerar att bli dubbelt så dyr som Skolverket räknar med. "Den största kostnaden blir lärarnas tid", säger Katarina Lycken Rüter, Skolverket.
I förskolan ska tillgången vara sådan att verktygen kan användas i den pedagogiska verksamheten när det är lämpligt. Så står det i förslaget, låt oss hoppas att detta är första steget mot digital likvärdighet, skriver chefredaktör Helena Ingvarsdotter.
Programmera och spela dataspel. Det stod på schemat för några av eleverna på Brandthovdaskolan i Västerås då de under tisdagen deltog i en lektion där de programmerade sina egna spel.
Tekniken har sprungit i från Malmö - kommunens trådlösa nätverk är föråldrat. Nu genomförs en jättesatsning i hela Malmö stad. Först ut är alla skolor.
Universiteten kan tyckas vara bastioner som står säkert. Men vad händer den dag andra aktörer på allvar kliver in och erbjuder högkvalitativ utbildning på nätet? Med examination att visa upp för arbetsgivaren? Vad händer om konkurrenten är Google?
Det är nästan helt tyst i klassrummet, bara knappandet från datorerna hörs. Eleverna håller på med olika övningsuppgifter i matte, arbetar på sina egna nivåer och tränar på olika saker.
Skolan står inför en stor utmaning i att möta det digitaliserade samhället, där nya former för lärande och kommunikation ständigt utvecklas. Den snabba utvecklingen ställer krav på både lärares och elevers kunskaper och förmågor.