Fyra av tio lärare upplever att krånglande teknik begränsar deras arbete minst en gång i veckan och bara hälften av grundskolorna har tillgång till support samma dag. Det visar en ny undersökning från Skolverket.
Till nästa termin får landets förskolor en ny läroplan som bland annat lägger ett större fokus på digitalisering. Men hur kan man implementera, programmering, källkritik och digitalt lärande i verksamheten?
Mobiler som laddas i fläktsystem och gratis internetuppkoppling på skolors nätverk. Ungdomsgäng har hemliga ”fritidsgårdar” på Malmös skoltak i jakten på gratis internet
Jannie Jeppesen från Swedish edtech industry är kritisk till att digitaliseringen av skolan föreslås gå genom ett av SKL:s aktiebolag. Nu kräver hon att det ska utredas.
Datorer, surfplattor och digital kompetens i läroplanen – allt säljs in med grandiosa löften om att det ska framtidssäkra skolan. Men evidensen är skral, skriver läraren Isak Skogstad.
Jag menar att det personliga mötet som sker i ett samtal aldrig någonsin kan ersättas av ett digitalt verktyg. Vi måste våga träffas, se på varandra och tala med varandra – även om det som är svårt.
Roboten Nao har hjälpt specialpedagogen Rosalinda Estrada i hennes arbete med takk på en grundsärskola i Malmö. Glädje och motivation fick eleverna på köpet.