”Offra inte läsningen på digitaliseringens altare, det är vår uppmaning när den nya IT-strategin implementeras i landets skolor”, skriver Olséni och Hansen.
The Spanish Ministry of Education and Vocational Training launched a "School of computational thinking" for the academic year 2018/19. The main objective is to train teachers on computational thinking and technology. In this way, they will incorporate these skills within their classroom's educational resources, as computational thinking is a fundamental new skill and can help…
Skolverket verkar ha förbisett de mest uppenbara riskerna – fusk och teknikkrångel – när man digitaliserat de nationella proven. Varför måste det gå så fort, frågar läraren Sarah Rexbrink.
Det har hittills inte funnits någon handlingsplan för digitaliseringsarbetet av skolan. Därför har SKL tillsammans med Skolverket och andra lagt fram en handlingsplan med förslag på hur arbetet ska vara möjligt för huvudmännen.
Det hela ter sig som ett märkligt ”Grotesco”-skämt. En digitalisering av genomförd av människor som på allvar fått för sig att den som inte får en Ipad i handen som ettåring kommer att hamna i ett ”digitalt utanförskap”. Sanningen är att små barn behöver kottar och kramar på förskolan, inte källkritik och teknik, skriver Malin Lernfelt, Liberal…
Datainspektionen har fattat beslut om sina planerade granskningar under 2019 och 2020. Vården och skolan ligger i fokus. - När det gäller ny teknik behöver vi vara ute tidigt och berätta vad som är okej och inte, säger generaldirektör Lena Lindgren Schelin.
”Digitaliseringen har ett pris, det är våra barn som betalar men i slutändan hamnar notan på det samhälleliga budgetbordet”, skriver specialpedagogen Li Hillker.
Övertron till digitala verktygs förmåga att 'täppa till alla kunskapsluckor' och 'lösa alla problem', är farlig och riskerar att piska på den kunskapssegregation som redan är ett faktum”, skriver lärarna Emma Köster, Miriam Anderson och logopedstudenten Miriam Ahlström.
Steningehöjdens skola i Sigtuna kommun hyllas för sitt framgångsrika arbete med digitala verktyg i undervisningen och för att främja elevernas kreativitet, samarbetsförmåga och kritiska tänkande.
Ska skolan kunna förse alla elever med gedigen digital kompetens måste det till en kraftsamling. Inte minst måste lärarutbildningarna uppdateras och tillgången till it-support på skolorna förbättras, enligt Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
Otydliga riktlinjer kan vara en av orsakerna till att det finns så stora skillnader mellan fritidslärares synsätt och arbetssätt. Det skriver Carolina Martinez, lektor i barn- och ungdomsvetenskap på Malmö universitet.