I många skolor har elever med läs- och skrivsvårigheter i flera år använt appar för att kunna hänga med i skolans olika ämnen. Samtidigt har det funnits en oro för att apparna skulle göra att elevernas läs- och skrivsvårigheter förvärras. Forskning från Linnéuniversitetet visar dock att oron kan vara obefogad.
Ebba Bergdahl går i sjätte klass på Åryd skola i Växjö kommun. Hon är en av flera elever på skolan som fått stöd av läsappar och tycker att hon har haft stor nytta av apparna.
Kanalskolan i Skellefteå ingår i ett EU-projekt där även skolelever från Irland och Island är med. Tanken är att lära äldre personer hur ny teknik fungerar. Skellefteås pensionärer har dock visat sig vara ganska vassa med sina smarta mobiler.
Det råder stor kompetensbrist inom IT- och telekomsektorn och andra verksamheter med högt IT-fokus – så stor att tillväxten hämmas. Ett underskott på 70 000 personer väntas år 2022. DigIt är skolprojektet som vill bidra till att vända trenden och på måndag den 20 maj är det final på Universeum. Då avgörs vilken klass som…
Om tre år införs digitala nationella prov och Skolverket arbetar intensivt med förberedelserna. Snart träffas de 100 skolor från hela Sverige som deltar i försöksverksamheten och den tekniska infrastrukturen för proven ligger högt på dagordningen.
På friskolan Yrkesplugget är det Apple som gäller för digitala verktyg både som hårdvara och mjukvara. Här testas sedan i höstas Apples nya Skolarbete – en plattform där elever och lärare delar dokument.
Har du hört talas om unboxing? Fenomenet – att packa upp prylar framför videokameran och lägga upp klippen på nätet – har gjort Ryan, en snart sjuårig kille i USA, till en av världens mest välavlönade influencers.
De tre nominerade till Årets samhällsentreprenör botar lärarbrist i segregerade bostadsområden, skapar matlagningsglädje på lss-boenden och stärker läsförmågan hos skolelever med AI-teknik.
iTunes U och Skolarbete är de två apparna som friskolan Yrkesplugget har implementerat och börjat använda i sin verksamhet. Både lärare och elever är nöjda. "Det underlättar väldigt mycket för oss. Vi eliminerar all typ av inlämning i skolan och sparar mycket tid", säger Francis Larsson, lärare på skolan.
För att hänga med när digitaliseringen ändrar industrins förutsättningar och möjligheter behövs ny kunskap, inspiration och innovation. Nu kraftsamlar fem lärosäten kring en ny nationell företagsforskarskola inom området Smart Industri.
Åke Grönlund, Sverker Janson och Gunnar Karlsson hävdar i SvD att Skolverket missar möjligheten med att de digitala nationella proven kan öka likvärdigheten i betygsättningen. Det är ett påstående som inte stämmer, skriver Anna Westerholm, avdelningschef på Skolverket, i en replik.