Under våren har ett antal insändare haft uppe frågan om senarelagd start av skoldagen. I januari lämnade Liberalerna ett förslag i frågan till Utbildningsnämnden.
Många lärare vittnar om det besvärliga med att gå ut. Eleverna har inte rätt kläder och skor eller är rädda för farliga djur. Vädret är nyckfullt. Skolan ligger kanske en bit från ett naturområde och dagar uppstyckade i 40-minuterspass gör det ännu krångligare. Allt det här är förstås sant. Men det är också sant att…
En artikel där Skolvärlden använde k-ordet har debatterats på Twitter. Så vad menar brittiske skolutvecklaren David Didau med ”fully guided instruction” egentligen?
Sofia Winerdal, föreläsare med förflutet som lärare, vill inspirera andra pedagoger i teknik och programmering. Under NO-biennalen i Umeå lärde hon ut hur man i undervisningen kan programmera en interaktiv poster med periodiska systemet.
För ett tiotal år sedan gick en lustigkurre in i datorerna på en myndighet och programmerade en funktion för autokorrigering. Varje gång man skrev ”romer” ändrade datorn till ”romare”, eller möjligen ”romulaner”, jag minns inte vilket, skriver Dick Harrysson i SvD.
Hans Rosling ville slå hål på myter om världen. Nu ska hans världsberömda pedagogik leva vidare i skolan. Stiftelsen Gapminder vill få lärarkåren att föra den folkkäre professorns kunskap vidare.
Hans Roslings kall var att slå hål på myter om världen. Med entusiasmerande talekonst fångade han sina åhörare. Nu vill stiftelsen Gapminder att lärarkåren tar över stafettpinnen.
I mars har högstadieelever från Stockholm och Göteborg fått en rullande undervisning ombord på ett regionaltåg mellan städerna – och det verkar tuffa på ordentligt. "Det har verkligen fått ett stort genomslag och positiva recensioner", säger Simon Sandström, en av lärarna som håller i tågundervisningen.
Perfekt gehör är inte någon medfödd begåvning. Det går att träna sig till. Det som förenar människor som blivit riktigt bra på något, som schack, sport eller matte, är att de har tränat väldigt många timmar. Det skriver politikern Mathias Sundin (L) och professorn K Anders Ericsson.
I jakten på den bästa skolan behöver vi se på helheten av våra barn och deras mående. För in kunskap om hjärnan som en naturlig del av undervisningen som kan påverka deras förväntningar på sig själva och psykiska mående. Det skriver forskaren Sissela Nutley på DN.Åsikt.