Åttorna lever friluftsliv och gör upp eld utan tändstickor medan eleverna i särskolans 7–9:a håvar i Nybroån. Tack vare utökade resurser är det fullt av aktivitet på Marietorps naturskola.
Skillnaden mellan flickors och pojkars prestation är således betydligt mindre i Waldorfskolorna än i den kommunala skolan. Det skriver Hans Andersson, forskare och Waldorfförälder.
Danspedagogen och idrottsläraren Kia Bringert och yrkesläraren Johanna Gerberich ger sin syn på vad kreativitet är och hur man kan hjälpa andra att bli kreativa.
Sverige har förutom sjunkande kunskaper en vuxengeneration som har formats av en grundskola mer inriktad på samvaro än kunskaper. Det har blivit ofint att säga att vissa elever inte har de kunskaper de borde ha i en viss årskurs, skriver professor Inger Enkvist.
Kreativitet tycks ha blivit ett modeord i samhället. Arbetsgivare inom både affärs- och skolvärlden efterlyser entusiastiska och kreativa medarbetare. Att både grund- och gymnasieskolans läroplaner innehåller fraser om att stimulera elevers kreativitet är därför inte märkligt.
I Botkyrka har kommunen fixat sommarskola i nitton år. Botkyrka är en av landets kommuner som sökt det nya statsbidraget för att erbjuda extra undervisning på sommaren.
Enligt en undersökning från Lärarförbundet uppger sex av tio lärare inom sfi och komvux att deras arbetsbelastning har ökat de senaste åren. Lika många hinner inte planera undervisningen.
Om rätten till utbildning formuleras så att alla elever i grundskolan har rätt att utbilda sig efter sin kapacitet, då skulle många svenskar kunna stämma staten. Det skriver Inger Enkvist, professor.
Det finns ett ord jag skulle vilja slänga i papperskorgen och det är ”katederundervisning”. Det används för att frammana en endimensionell konfliktbild av skolans utmaning, skriver Susanna Birgersson i en ledare.