Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Didaktik"

Visar sida 14 av 24

Nyhetskategorier

”Förödmjukande att tvingas gå kurserna"

2016-01-25
Kurser i kommunikologi är förödmjukande för de deltagare som genomskådar det – och vilseledande för dem som inte gör det. Det är mycket egendomligt att Sverige helt saknar kvalitetskontroll av offentligt finansierad fortbildning. Det skriver professor Anne-Christine Hornborg.
Nyhetskategorier

Vetenskap är ingen ideologi

2016-01-22
Inte så sällan ingår pseudovetenskaper i olika försök att manipulera människor för politiska, kommersiella eller andra syften. Därför får skolan aldrig ge upp ambitionen att ge eleverna insikter som gör att de kan värja sig och använda sitt eget kritiska förnuft, skriver Håkan Holmberg på ledarplats.
Nyhetskategorier

Relativistisk kunskapssyn. Skadligt om naturvetenskapens ställning försvagas

2016-01-21
Det har hävdats att ”naturkunskap” inte ska vara ett naturvetenskapligt utan ett samhällsvetenskapligt ämne, att naturvetenskap för att vara intressant för ungdomar måste ”diskuteras kritiskt i sitt sociala sammanhang”, att natur- vetenskapen upplevs av eleverna som ”en främmande kultur” som ”ger svar på frågor som aldrig ställts”. För oss naturvetare tycks dessa påståenden fördomsfulla och…
Nyhetskategorier

Skolans föråldrade världsbild

2016-01-14
Framgångsrika företag kännetecknas av att de snabbt kan ställa om för att möta nya behov. Det borde också gälla skolan. Skolverket undrar vad som kan ge läraryrket ökad legitimitet. En skola som tillhandahåller människor kunskap som rustar dem för dagens samhällsutmaningar är åtminstone en del av svaret, skriver Per Kristensson, professor vid Karlstads universitet.
Nyhetskategorier

Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor

2016-01-12
Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.
113141524