Läraren behövs mer än någonsin. Det är slutsatsen som forskarna drar i temaartikeln om artificiell intelligens, AI, i det nya numret av Skolportens magasin.
Tanken att läraren ska anpassa undervisningen efter varje enskild elev i klassrummet skapar i själva verket sämre lärande för alla, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
Forskningen bekräftar mina erfarenheter. Källkritik är inte en generisk förmåga, utan förutsätter stora mängder faktakunskaper i långtidsminnet .Så kanske är det där vi måste börja: att ge våra elever en stabil ämnesmässig bas först, innan vi kräver att de ska utföra rutinerade källkritiska analyser, skriver Filippa Mannerheim.
Vilken typ av lärandemetod som används i skolan påverkar hur elevernas hjärnor aktiveras när de får göra kunskapstest vid ett senare tillfälle. En ny studie från Umeå universitet, publicerad i den vetenskapliga tidskriften PNAS, visar att elever som undervisats med aktiva lärandemetoder hade högre aktivitet i områden i hjärnan som kopplas till återaktivering av väl…
Det är inte en fråga om att vara för eller emot pedagogisk forskning utan snarare om huruvida det är möjligt för en ny forskningsinriktning att ta plats utan att avfärdas som något annat än forskning. Kanske vore det bättre att istället tala om behovet av att stärka den didaktiska forskningen, skriver skriver Ingrid Carlgren, professor…
Om vi vill ha en trygg skola med elever som dyker upp på utsatt tid och gör det de ska måste vi ha vuxna med tid på plats i skolan. Pekpinnar är billigare än tid, jag vet, men jag tror att det är dags att tänka långsiktigt. Vi har inte råd att vara snåla, skriver…
Att lära sig räkna med hjälp av exempel i vardagen kan verka klokt. Men några forskare har kommit fram till en annan pedagogik är bättre – att läraren föreläser och att eleverna lär sig behärska de matematiska reglerna utantill.
Vetenskapsreportern Agneta blir sentimental när hon ska skrota sin gamla bil. Beppe tittar närmare på vad rost är för något och testar vilket som är det effektivaste rostskyddet.
Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.
Det är oerhört viktigt att sätta in stöd redan på lågstadiet. Det säger professorn i pedagogik, Ulrika Wolff, som är kritisk till att regeringens läsa-skriva-räkna-garantin riskerar att inte blir verklighet. "Jag tycker att man ska ta den här chansen att verkligen försöka vända på systemet", säger hon.