Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld.
Ett universitet jagas bort, ett vetenskapsråd avsätts – veckan har gett prov på slående kunskapsförakt i Europa. Alltför många politiker som ser pluralism och akademisk frihet som ett hot.
Den som sitter på en tjänst som lärare eller forskare och efter moget övervägande fortfarande är radikal relativist bör fundera på att självmant lämna högskolan. Det skriver företrädare för stiftelsen Academic Rights Watch, som bevakar den akademiska friheten i Sverige.
Ett panelsamtal om att stärka demokratin. Att ge barn kunskap och makt och att utbilda och inkludera. Medverkar gör Jan Eliasson, diplomat, Leymah Gbowee, fredspristagare och Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund. (webb-radio)
Bristen på jämställdhet är skadlig för kvinnor såväl som män. Pojkars skolresultat och rätten till jämlik utbildning är helt klart en. Våld och machokultur en annan. Pappors roll i familjen en tredje, skriver Carina Ohlsson (S) och Philip Botström (SSU).
Alán Ali är bilmekanikern som läste genusvetenskap på högskolan och insåg att det nästan bara är män som slåss – och att det därför är männens ansvar att förändra sig. Nu är han ordförande för organisationen Män, som arbetar mot alla former av manligt våld.
En företagares drivkraft är inte bara att tjäna pengar. Den kan handla om att göra skillnad – att ge människor ett bättre liv. Johanna Brick väcker frågor om mänskliga rättigheter när hon undervisar i entreprenörskap.
En ny undersökning visar att fackförbundspressens läsare vill ha tidningar som arbetar efter journalistiska principer. Trots det lockas flera förbund, bland annat Lärarförbundet som i dag inleder sin kongress, av marknadsföringsretorikens idéer om att ”tala med en röst”. Facket måste värna demokratin och en fri åsiktsbildning, skriver styrelsen för Fackförbundspressen.
En globaliserad värld ställer utmanande frågor om gränsen mellan oss och dem. Svaret finns inte i nationalismens falska vi skriver Stefan Johansson, lärare på Ljungskile folkhögskola.
Demokrati, rasism och jämställdhet. Det var några av de centrala teman som diskuterades under årets Nobel Prize teacher summit där närmare 400 lärare deltog. "Som lärare är man dessvärre inte bortskämd med den här typen av evenemang", säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.