En lärare fick sparken efter att ha fredat sig mot en våldsam elev. När stödet från arbetsgivare brister är det svårt för lärare att upprätthålla tryggheten i skolan. Det skriver Theodor Tralau på ledarplats.
Vi kan naturligtvis inte annat än att välkomna förslag nummer sju – att stärka läsundervisningen på lärarutbildningen”, skriver lärarna i Expertrådet för läsning i en replik.
Lita inte på politiker som vill förvilla er om att skolans främsta problem just nu är mobiltelefoner. För 15 år sedan menade nämligen ungefär samma politiker att skolans problem kunde härledas till att ungar hade keps på sig i klassrummen. Det skriver Susanne Sjöstedt i en ledare.
Samtalen hem till föräldrarna fick inte eleverna att sluta med förolämpningarna. Då kom läraren på en lösning som verkligen sved, skriver Linnea Lindquist på ledarplats.
Är det helt säkert att vi ska medicinera allt fler barn för att de inte klarar av att sitta stilla i skolan? Kanske spelar det också roll att tillåtande uppfostringsideal krockar med en skola som är mallad för passiva elever, skriver Susanna Birgersson på ledarplats.
OECD bekräftar det L varnat för – att för hög skärmanvändning har ett starkt samband med kunskapskollapsen i senaste PISA. Den mobilberoende barndomen behöver hjälp till avvänjning. Därför vill vi reglera sociala medier så att de blir tråkigare vid hög användning, skriver Johan Pehrson (L) och Lotta Edholm (L).
På förskolor i Göteborg har de flera gånger testat sex timmars arbetsdag. Är det inte dags för hela landet snart? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
”Denna undervisningsnära reflektionsmetod får absolut inte lämnas över till utvecklingsmaniska skolledare, systemlydiga förstelärare eller betalda ”skolutvecklare”, skriver Filippa Mannerheim.
I stället för att skuldbelägga och reducera problematiken till individen och bristande vilja bör fokus vara att skapa en inkluderande skola som främjar elevers närvaro, skriver tre skolkuratorer i en replik.
Vi måste ge eleverna utrymme att själva testa, att vrida och vända på bitarna. De behöver få möjligheten att göra fel, att lära sig av sina misstag och att upptäcka glädjen i att lyckas själva, skriver idrottsläraren Johnnie Lindgren.
Det är dags att vi kräver, men också möjliggör, en gymnasieutbildning för alla ungdomar i Sverige. En utbildning som ger dem en försörjning och en trygg framtid. Som håller dem borta från ekonomisk utsatthet och kriminalitet, skriver Maria Arkeby, Tankesmedjan Tiden.