Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande, skriver Linda Harritz, lärare och specialpedagogisk student.
Aldrig hade jag kunnat drömma om att frågan 'vad gör vi om Ryssen kommer?' skulle bli en realitet i mitt uppdrag som skolledare, skriver Malin Westling, skolchef i Piteå kommun.
Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen. Därför är det rimligt att både lärare och fritidspersonal delar på ansvaret, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Upprättelsen för läraren Paul Carlbark visar en sak: Lärare har rätt att hålla fast våldsamma och hotfulla elever. Hur kan det ens ha blivit diskussion om detta självklara? skriver Dagens Nyheters ledarredaktion.
Det är terminens sista skälvande suckar och nu ska allt jädrar i lilla låddan ställas på sin spets. Tänk om allt fick vara lite mjukt och fluffigt på riktigt”, skriver Maria Wiman i en krönika.
Skolan måste återupprättas som kunskapsförmedlande auktoritet. De förändringar som nu är på gång kommer inte att innebära någon större förbättring., skriver Inger Enkvist på ledarplats.
AI är ännu ett exempel på hur nutida trender ständigt tränger in i skolan och konkurrerar ut sådant som är viktigt på riktigt: att skriva, läsa och räkna, skriver Emma Jaenson i en ledare. .
Vi uppmanar alla skolpolitiker att lyfta skolmiljön på agendan och sätta som lägsta krav att åtminstone följa lagstiftningen, skriver Andreas Örje Wellstam, Swegon Sverige, och Victor Ekman, Elevernas riksförbund.
Det är dags för mindre samtal och mer handlingskraft i skolan. Elevernas resultat höjs inte för att vi sitter i fler möten, skriver HP Tran i en krönika.
Låt oss hoppas att utredningen om lärarutbildningarna kan väcka liv i en diskussion om hur vi undervisar blivande lärare i Sverige, skriver skolexperten Per Kornhall i en krönika.