När en större kris uppstår blir människor villebråd för propaganda och påverkan. Men kunskap och bildning kan hjälpa den enskilda människan att klara sig i kris och krig, skriver Nina Larsson, förbundschef för Studieförbundet Vuxenskolan.
Bristfälliga skolor kan passera inspektioner utan nedslag, goda skolor kan få mängder av kritik. Alla vet att det finns en god avsikt med Skolinspektionen, men tyvärr rimmar inte avsikten med resultaten, skriver Alf Solander i en replik.
Många gymnasieelever tränar, arbetar och driver företag i sådan utsträckning att de inte hinner med sitt skolarbete. Dagens skollag ger möjlighet till ledigheter för att arbeta, vilket bidrar till ökad stress. Nu behövs en översyn av lagen och mer forskning om hur ungdomars liv ser ut, skriver gymnasieläraren Mats Giselsson på DN.Åsikt.
Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.
Min debattartikel om att Sverige behöver en ny friskolereform som sätter kunskap, men framför allt kunskapsprogression, i centrum har gett upphov till stor kritik från såväl högern som vänstern. De har sagt att jag går skolföretagens ärenden samtidigt som andra har kallat mig för marxist, skriver Benjamin Dousa, Muf, i slutreplik.
Skolan behöver byta perspektiv från att inkludering betyder ”en och samma skola för alla” till att målet ska vara ”lärande för alla – och det kan ske på olika sätt”. Det skriver oppositionsborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm (L).
Regeringens förslag att högskolebehörighet ska ingå i yrkesprogrammen fick i praktiken ett enigt stöd från samtliga remissinstanser. Det borde ha gjort den här sakfrågan till en icke-fråga, men Alliansen har tillsammans med SD valt att göra det till en valtaktisk symbolfråga. Vi hoppas att Alliansen tänker om, skriver Therese Guovelin, LOs förste vice ordförande.
Vi kommer inte med en färdig lösning utan vill ha samverkan med hela skolväsendet, svarar SKL och Skolverket, skriver Vesna Jovic, vd, SKL och Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket, i slutreplik.
Vi har blivit grundlurade i frågan om individuell lön. Stressen ökar hela tiden eftersom alla lärare måste springa fortare för att en del ska få mer i lön och eftersom lärare konkurrerar om statliga lönesatsningar. Skolan behöver ett nytt lönesättningssystem där lön sätts efter erfarenhet och arbetsuppgifters svårighetsgrad. Inte efter hur många uppgifter lärare hinner utföra,…
Nu återstår ungefär 100 dagar av Miljöpartiets tid på utbildningsdepartementet. Kommer Fridolin att rädda skolan de sista 100 dagarna av sin ministerperiod? Det är det nog få som tror, skriver Christer Nylander (L).