Som Expressens ledarsida konstaterat så illustrerar fallet med friskolan några av den svenska skolans inbyggda systemfel. Det slutar inte där, skriver Daniel Swedin på ledarplats..
Friends arbete mot mobbning är långt ifrån gratis. Organisationen bör ge exempel på att verksamheten verkligen leder till att mobbade elever blir befriade från kamratförtryck, skriver psykologen Christer Olsson.
Gymnasielagen visar att politiker inte hade funderat över konsekvenserna av sina beslut. Eller anser S, MP och C att det är rimligt för en person att fullfölja en gymnasieexamen utan någonstans att bo? skriver Emma Jaenson på ledarplats.
Ansvaret för nationell likvärdighet i skolan krockar med det kommunala självstyrets principer. Låt därför staten ta det fulla ansvaret för finansieringen, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, i en replik.
Den nya skolministern har ett tufft jobb framför sig om den svenska skolans kris ska kunna vändas. Skolan har ett akut behov av stora och genomgripande reformer, skriver läraren Isak Skogstad, och ger 10 förslag.
När Göteborgs kommun inför en ny resursfördelningsmodell i förskolan är det utan hänsyn till konsekvenserna den innebär för stadens små kooperativ, skriver Peter Andersson-Piltz och Mimmi von Troil, FSO Fria förskolor.
Utbildning skulle möjliggöra klassresor men så är det inte längre. Skälet är att vi låter marknaden styra det viktigaste vi har. Det är dags att sätta stopp för nya friskolor och förändra skolvalet så att skolorna blir mer blandade, skriver Thomas Thomasson, tidigare universitetslektor i sociologi.
Kerstin Rauserk, pedagog, journalist och författare skriver om kunskapskollapsen inom SFI: ”Nu ska ni få följa med mig på en hisnande resa genom ett fullständigt kaosartat utbildningssystem som drabbar vuxna elever inom SFI och på lång sikt även nästa generations kunskapssökare.”
Pojkar har aldrig tidigare i världshistorien uppfostrats mer som flickor än i dagens genuscertifierade Sverige. Samtidigt har skillnaden på prestation i skolan aldrig varit större mellan könen. Det finns biologiska fakta som genuspedagoger inte bör ignorera, skriver psykiatern David Eberhard.
I dag är tomma katedrar och vakanta tjänster verklighet på många skolor och förskolor. Den svenska lärarbristen är smolket i höstterminens glädjebägare, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.