Språket är en viktig nyckel till att höja skolresultaten, förbättra integrationen och lyfta de mest utsatta områdena. I dag finns en risk att många små barn inte får den språkträning de behöver. Det är därför mycket positivt att vårt förslag om att lyfta förskolepersonalens språkkompetens nu vunnit gehör i kommunstyrelsen, skriver Ann-Sofie Hermansson (S) och…
I dag har många skolor och förskolor svårt att få ekonomin att gå ihop. Samtidigt gör friskolekoncernerna stora överskott och delar ut vinster. Hur kan det komma sig? Svaret är att skolpengssystemet gör det möjligt. Det skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Skolverket utlovar nu en revision av kunskapskraven och kursplanerna. Frågan är hur verket säkerställer att det blir en reform som stärker lärarna i den professionella rollen och skapar den likvärdiga och kompensatoriska skola våra barn så väl förtjänar, skriver professor Martin Ingvar i en replik.
Vi kräver att politiska makthavare vågar reformera ett system som uppenbart ger orättvisa och felaktiga betyg, så att elever får rätt att överklaga, skriver Jakob Amnér, förbundsordförande i Sveriges elevråd –SVEA.
Även fristående skolor ska omfattas av offentlighetsprincipen, och de som arbetar i fristående skolor bör omfattas av meddelarskydd. Det skriver ministrarna Gustav Fridolin (MP) och Ardalan Shekarabi (S), samt Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson (V).
Alla barn i Sverige har rätt till en bra utbildning som möjliggör klassresor. DN:s förslag att bussa elever från förorten kan inte runda att migrationens volymer har betydelse för utfallet i skolan. Den krassa demografiska frågan är hur stor invandring av barn till lågutbildade som svensk skola mäktar med att ge en fullgod utbildning? skriver…
Skolverkets kräver samling kring vad de kallar skolans ödesfrågor. Tyvärr bortser myndigheten från att statens regler om fri etablering av vinstsyftande skolor sätter käppar i hjulet för kommunernas arbete mot segregation. Det känns inte seriöst, skriver utredaren Boel Vallgårda.
Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.
Att hävda att framtidens elevhälsa består i att bredda kompetensen och satsa på fler yrkesgrupper är ett hån mot den befintliga elevhälsopersonal, skriver Åsa Sundin, barnmorska, barnsjuksköterska, skolsköterska och huvudskyddsombud i Göteborgs stad.
I dag fattar riksdagen ett viktigt beslut om att den som leder och samordnar det pedagogiska arbetet vid en förskoleenhet ska benämnas rektor i stället för förskolechef.
Det är viktigare att alla elever möts lärare som förmår att leda klassen framåt och ser till att eleverna levererar goda kunskapsresultat inom respektive ämne, än att de möts av någon med lärarlegitimation, skriver Christian Carlsson (KD) i en slutreplik.