Ett ja ska alltid vara ett ja och ett nej ska alltid vara ett nej. Den som fått avslag måste lämna landet, skriver Marléne Lund Kopparklint och Patrick Benabou.
Sundin och Aschan menar att det de kallar “AI-lärare” kan utgöra ett “kraftfullt verktyg” för att råda bot på problemet, och att man dessutom därigenom kan “höja utbildningskvaliteten”, skriver Thomas Lennartsson filosofie doktor i astrofysik, civilingenjör i teknisk fysik och legitimerad ämneslärare i Dagens Samhälle.
Om man upplever problem i möjligheten att rekrytera kvalificerade akademiker till näringslivet bör lösningen främst handla om hur utbildningen formas, inte forskningen, skriver Leif Borgert, tidigare rektor för Högskolan Dalarna och Högskolan på Gotland.
Det är en viktig bildningsfråga och avgörande för demokratins framtid. Nu är det dags att undervisa om den våldsbejakande islamismens illdåd, skriver Birgitta Ohlsson (L), Ninos Maraha (L) och Olle Wästberg (L).
Folkbildningen är en förutsättning för att en hög bildnings- och utbildningsnivå ska kunna upprätthållas. Utan folkbildningen skulle utbildningsklyftorna vara betydligt djupare än i dag, skriver Maria Graner, generalsekreterare för Folkbildningsrådet.
Det finns all anledning att ifrågasätta de slutsatser som Christer Hammar och Fredric Skälstad drar av Heller-Sahlgrens studie, skriver Gunnar Danielsson, rektor för Folkuniversitetet Öst och Cecilia Palm, Folkuniversitetets generalsekreterare.
Syftet med statsbidraget till folkbildningen är inte att deltagarna ska få en yrkesutbildning eller att insatsen ska leda till arbete. Målen är andra och ytterst viktiga, skriver Monica Widman-Lundmark, ordförande för Studieförbunden med flera.
Svenska skolhuvudmän bör omedelbart börja använda AI-lärare (lärare med artificiell intelligens) i utbildningen. Det kommer bli ett kraftfullt verktyg för att minska problemen med lärarbrist, skriver Mathias Sundin och Magnus Aschan från Warp Institute.
En undersökning visar att människor som genomgått yrkesrelaterade utbildningar har större chans att få och behålla ett jobb. Därför måste politiker stärka företags och individers incitament att utveckla den kompetens som krävs i framtiden, skriver Christer Hammar och Fredric Skälstad vid Almega utbildningsföretagen.